Softwarepatenter

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Jens Hornsgaard

Softwarepatenter

Post by Jens Hornsgaard »

Hej

Jeg kan læse i dagens aviser, at det omstridte direktiv om softwarepatenter er tæt på at blive vedtaget.

Hvilke konsekvenser får det for opensource-miljøet herunder OpenOffice?

Betyder det, at OpenOffice ikke mere kan være kompatibelt med Microsoft uden at betale penge, således at gratis-ideen går fløjten?

Hvad er erfaringerne fra USA, hvor jeg går ud fra, at der altid har eksisteret softwarepatenter?

Bedste hilsner
Jens
pertorp

Re: Softwarepatenter

Post by pertorp »

Så vidt jeg læste på internettet igår skal patentdirektivet nu genbehandles i europaparlamentet - og der er der stor modstand mod direktivet.

Jeg har kun overfladisk sat mig ind i hvad patentdirektivet går ud på, men det er primært megafirmaer der vil have det indført så det er næppe til fordel for opensourcemiljøet :cry: . Fortalerne for direktivet siger at det ikke skader opensource miljøet, små- og mellemstore virksomheder, mv.

Mvh Per
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Jens Hornsgaard wrote:Betyder det, at OpenOffice ikke mere kan være kompatibelt med Microsoft uden at betale penge, således at gratis-ideen går fløjten?
For mit vedkommende vil gratis-idéen nu ikke gå i fløjten, jeg har aldrig ledt efter en gratis MS Word klon, men en fremragende og stabil tekstbehandler. Det er synd hvis OOo hele tiden skal bedømmes på sin kompatibilitet med MSO, når det nu i bund og grund er en gratis selvstændig pakke fortræffelige programmer man snildt kan bruge uden at røre MSO med en ildtang.
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

I oooforum.generelt, skrev Kaaredyret:
Jens Hornsgaard wrote:
Betyder det, at OpenOffice ikke mere kan være kompatibelt med
Microsoft uden at betale penge, således at gratis-ideen går fløjten?

For mit vedkommende vil gratis-idéen nu ikke gå i fløjten, jeg har
aldrig ledt efter en gratis MS Word klon, men en fremragende og
stabil tekstbehandler. Det er synd hvis OOo hele tiden skal bedømmes
på sin kompatibilitet med MSO, når det nu i bund og grund er en
gratis selvstændig pakke fortræffelige programmer man snildt kan
bruge uden at røre MSO med en ildtang.
Debatten er mere en principiel debat:

* Mener vi at patenter på software er nødvendig for at sikre
innovationen indenfor software eller har der været udemærket
innovation uden de sidste 30 år?

* Ønsker vi at kunne udtage patenter på software, med den fordel at
kunne licensere dem til andre og tjene penge på dem, med den ulempe at
vi skal undersøge om vores egne softwareprodukter krænker patenter før
de bliver markedsført?

* Hvad er bedst for vores samfund?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:
http://forum.mozilladanmark.dk/ eller nntp://news.sslug.dk/mozilladanmark.*
Guest

Re:Softwarepatenter

Post by Guest »

Hej Kåre

Jeg er naturligvis enig i dig om, at OpenOffice principielt kan stå alene og ikke skal måles på, om det er kompatibelt med Microsoft. Men virkelighedens verden er lidt anderledes.

Nu er jeg lærer og mine kolleger har den (u)vane at sende referater og lignende ud som Word-filer. Jeg har prøvet at overtale dem til at ændre praksis, men det kan overhovedet ikke lade sig gøre. Så nu åbner jeg i ro og mag mine tilsendte Word-dokumenter i OO og det er det. Og det er mægtig rart, at det virker uproblematisk.

En anden lille historie er, at jeg præsenterede OO til en kollega, som aldrig havde set programmet før. Det første han testede var, om Word og OO var kompatible ved hjælp af simple tekstfiler. Da det virkede, var han overbevist om, at OO faktisk var et reelt alternativ.

Bedste hilsner
Jens
Kaaredyret

Re:Softwarepatenter

Post by Kaaredyret »

Ja, virkeligheden ved jeg er slem. Hvad Word filer angår kan man på en Windowsmaskine bruge MS' Word, Excel og Powerpoint viewerne hvis det blot drejer sig om at SE filerne. OOo er en 170MB viewer, MS' egen 10 MB :-)

Skal man arbejde samme med folk og udveksle dokumenter med dem i Word format vil jeg ALDRIG anbefale dem at bruger OOo. Aldrig.

Dokumenterne skal bare være en anelse komplekse før der er ting OOo viser anderledes eller ikke understøtter. Jeg skulle ikke nyde noget af at være den i et gruppearbejde, der returnede et dokument via OOo til de andre, i Word format, som OOo havde pillet ved.

Jeg har oplevet mere avancerede ting i Word dokumenter forsvinde efter det var en tur i OOo... det vil nogen nok begræde.

Men som selvstændig tekstbehandler og pakke er OOo uovertruffen. Det piner mig bare at OOo nærmest markedsføres eller opfattes som en billig klon af MS Office, det bliver det aldrig, i et miljø hvor en gruppe mennesker skal arbejde på samme dokument skal de bruge samme program, og helst helst samme version!

OOo 2.0 ser i øvrigt ud til at konvertere MS dokumenter tilfredsstillende, langt bedre end WordPerfect f.eks., så det fungerer udmærket.
Torkil

Filformater/softwarepatenter

Post by Torkil »

Jeg synes nu du er lidt pessimistisk, Kåre med hensyn til kompabilitet på filniveau og arbejde i grupper.
Jeg har gennem de sidste par år brugt OOo writer og Calc i stedet for MS office og også udvekslet filer med andre (spejdere) der brugte MS. I langt de fleste tilfælde er de dokumenter vi (man?) arbejder med forholdsvis simple, så det har ikke været noget reelt problem. Ikke for de andre i hvert fald, OOo eksporterer MS-word bedre end den importerer synes jeg, og det er mest placering af figurer der er problemet.

I calc/excel er der meget langt mellem problemerne, og det er mest udseende, aldrig indholdet der driller.

Jeg bruger faktisk mest MS formatet i OOo derhjemme, kun hvis det er lidt kompliceret bruger jeg OOo.

PS. Jeg glæder mig også...
Torkil Bladt, Slagelse
Lennart Sorth

Post by Lennart Sorth »

Jens Hornsgaard wrote:Hvilke konsekvenser får det for opensource-miljøet herunder OpenOffice?
Vi er kun én beslutning fra katastrofen. (!)

Skulle markedeskræfterne (MS, Apple, IBM, Nokia mfl) også få held til at gennemtvinge direktivet der, har det <B>mange</B> konsekvenser, - feks det (iøvrigt europæiske) patent Apple har på at lave antialiasing af fonte vist på en bitmapped skærm.

Derudover er "multi-level undo" patenteret, "stavekontrol af kombinerede ord som harddisk" er ligeledes ... listen er lang og ufattelig.

Se feks Ole Tanges illustrative: http://ole.tange.dk/swpat/#wordprocessor

Det er interessant at KUN meget store firmaer er aktive i at arbejde for indførelsen af patenter på software. Det er en nem måde at købe sig fri af konkurrence, - man behøver ikke engang lave et godt produkt, bare købe patentet.

Jeg tror jeg vil patentere mørtel mellem mursten, eller trapper der svinger til højre...
Kaaredyret

Re: Filformater/softwarepatenter

Post by Kaaredyret »

Torkil wrote:Jeg synes nu du er lidt pessimistisk, Kåre med hensyn til kompabilitet på filniveau og arbejde i grupper.
Jeg har gennem de sidste par år brugt OOo writer og Calc i stedet for MS office og også udvekslet filer med andre (spejdere) der brugte MS. I langt de fleste tilfælde er de dokumenter vi (man?) arbejder med forholdsvis simple, så det har ikke været noget reelt problem. Ikke for de andre i hvert fald, OOo eksporterer MS-word bedre end den importerer synes jeg, og det er mest placering af figurer der er problemet.

I calc/excel er der meget langt mellem problemerne, og det er mest udseende, aldrig indholdet der driller.

Jeg bruger faktisk mest MS formatet i OOo derhjemme, kun hvis det er lidt kompliceret bruger jeg OOo.

PS. Jeg glæder mig også...
Jaaeh, man kan godt sige at jeg er pessimistisk, på den anden side er eksperimenter på simple dokumenter ikke særligt aendelige i det store perspektiv.

Miljøministeriet sendte OpenOffice ud i kulden pga problemer med både simple og komplicerede dokumenter fra MS Office.

Min bekymring ligger i den ende hvor jeg selv er... studerende på videregående uddannelser, universiteter, det offentlige. Det er der mine egne erfaringer ligger. Og mine egne erfaringer rummer hæslige minder fra konverteringer (eller udveksling af RTF filer) mellem AmiPro, WordPerfect, MS Office mv. I får mig aldrig til at opfordre folk til at arbejde med forskellige programmer og samme dokument. :)

Nuvel, det kommer vil til at fungere for mange, men nu har jeg alt for mange gange oplevet at folk tror, at OOo nu er 100% MS Office kompatibelt, og det bliver det ikke.

De to programmer fungerer anderledes internt hvilket format de end gemmer i. Et vandmærke i Word genkendes f.eks. ikke som et vandmærke i Word igen, når det har været omkring OOo og sådan er der flere ting der fordufter når man udveksler filer. Folk skal simpelthen vide at ting kan gå galt...

Jeg er varm fortaler for at ting testes i bund! Jeg husker den dag for mange år siden, da jeg droppede at købe danske computerblade der sammenlignede nye officepakker. Journalisten smed et par billeder og et par overskrifter også, og skrev så den liste over nyheder ned som der var med i præsentationsmaterialet. Reelle tests eller kyndige anmeldelser for forbrugerne var der få af. Det er dem der får noget i klemme jeg forsøger at hjælpe, vores troværdighed som formidlere af OpenOffice falder i det øjeblik rosenrøde argumenter falder i virkelighedens verden, og det er vel troværdigheden vi blandt andet varmer os ved, med en gratis open source kontorpakke.
Søren Thing Pedersen

Post by Søren Thing Pedersen »

Jens Hornsgaard wrote: Jeg kan læse i dagens aviser, at det omstridte direktiv om softwarepatenter er tæt på at blive vedtaget.

Hvilke konsekvenser får det for opensource-miljøet herunder OpenOffice?

Betyder det, at OpenOffice ikke mere kan være kompatibelt med Microsoft uden at betale penge, således at gratis-ideen går fløjten?
Du er ikke den eneste, der savner klare svar på disse spørgsmål:
http://slashdemocracy.org/wordpress/arc ... osoft-way/

Da denne tråd forståeligt nok også har udviklet sig til at handle om kompatibilitet mellem dokumentformater, vil jeg opfordre brugere af den kommende OpenOffice.org 2.0 til at bakke op om den åbne standard OpenDocument.

OpenOffice.org bliver aldrig 100% kompatibel med kontorpakker, der bruger lukkede binære formater. Kun gennem åbne standarder kan ensartet gengivelse sikres, som vi kender det fra internettet idag, hvor de hjemmesider, der er valid i forhold til HTML-standarden, gengives ens i et stort antal forskellige browsere.

Ved at bruge OpenDocument som standard i OpenOffice.org, ved at linke til OpenDocument-dokumenter på dine hjemmesider og ved at sende den som vedhæftet dokument i e-post-meddelelser evt. sammen med et dokumentformat, som du ved modtageren kan læse (PDF eller lignende), er du med til at gøre opmærksom på, at denne åbne standard for kontordokumenter findes, og at den bliver brugt. Indtil videre vil standarden blive anvendt i kontorpakkerne OpenOffice.org, StarOffice og KOffice samt en del tredjepartssystemer.

mvh
Søren
Post Reply