Jeg har nogle elever der laver Projektopgave i OO.
De har skrevet et dokument på 15 sider og vil have en sidefod med sidetal på alle sider undtagen forsiden. De kunne selvfølgelig koriere forsiden ud i et selvstændigt dokument, men er der ikke en smartere løsning?
Kan man ikke markere at man ikke vil have sidefoden vist på første side?
Gunner Poulsen
Lyngbjerggårdskolen.
Udeladelse af sidefod/sidetal på forsiden
Re: Udeladelse af sidefod/sidetal på forsiden
De bør bruge en selvstændig sidetypografi til forsiden. Den kan så passende være uden sidehoved og -fod.
Vh
Ejnar
Ejnar
-
Re:Udeladelse af sidefod/sidetal på forsiden
Writer bruger typografier helt ud til fingerspidserne; det er en essentiel og professionel attitude til store dokumenter. Det gør at jeg elsker Writer i den sammenhæng, og tit græder i MS Word der har spredt funktioner ud over et kæmpe program, fuldstændigt skjuler sammenhængene mellem de enkelte funktioner og afskærer brugerne fra at systematisere sit layout.
Skolebørn og andet godtfolk der sjældent skriver kæmpe strukturerede værker kunne dog godt nyde godt af en let genvej til løsningen på dit problem, og den er såmænd indbygget.
Tryk F11 for at få vist TYPOGRAFIER, tryk på det fjerde ikon (sidetypografier), sæt markøren et sted på den første side og dobbeltklik på typografien FØRSTE SIDE.
Nu får side 1 i dokumentet dog sidetallet 2, da forsiden endnu tælles med.
Den idéelle fremgangsmåde er at starte det tomme dokument med at lave forsiden, markere den som FØRSTE SIDE i TYPOGRAFIER, dernæst at vælge:
Indsæt -> manuelt skift
Sideskift + sæt typografi til standard + modificer sidetal: 1
Der er tips og tricks på OOoForum.or i øvrigt:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... ess+number
Det kan godt virke lidt omstændigt, det er det også. Både Word og Writer irriterer mig lidt på dette punkt, men Writer vinder dog klart da baggrunden er en meget professionel indgangsvinkel (typografisk styring!) og da omstændighederne er nogenlunde logiske i Writer... og samlet de samme steder.
Skolebørn og andet godtfolk der sjældent skriver kæmpe strukturerede værker kunne dog godt nyde godt af en let genvej til løsningen på dit problem, og den er såmænd indbygget.
Tryk F11 for at få vist TYPOGRAFIER, tryk på det fjerde ikon (sidetypografier), sæt markøren et sted på den første side og dobbeltklik på typografien FØRSTE SIDE.
Nu får side 1 i dokumentet dog sidetallet 2, da forsiden endnu tælles med.
Den idéelle fremgangsmåde er at starte det tomme dokument med at lave forsiden, markere den som FØRSTE SIDE i TYPOGRAFIER, dernæst at vælge:
Indsæt -> manuelt skift
Sideskift + sæt typografi til standard + modificer sidetal: 1
Der er tips og tricks på OOoForum.or i øvrigt:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... ess+number
Det kan godt virke lidt omstændigt, det er det også. Både Word og Writer irriterer mig lidt på dette punkt, men Writer vinder dog klart da baggrunden er en meget professionel indgangsvinkel (typografisk styring!) og da omstændighederne er nogenlunde logiske i Writer... og samlet de samme steder.
Last edited by Kaaredyret on 13. Jan 2005 18:29, edited 1 time in total.
Re: Udeladelse af sidefod/sidetal på forsiden
-----------------------------------------------------------------------------------gp wrote:Jeg har nogle elever der laver Projektopgave i OO.
<klip>
Kan man ikke markere at man ikke vil have sidefoden vist på første side?
Gunner Poulsen
Lyngbjerggårdskolen.
Må jeg venligst foreslå (reklamere for) min håndbog!
Kapitel 8, Sideformatering
afsnit 8.5. Undgå sidehoved og sidefod på forsiden
Hilsen
Rolf larsen
www.skibhist.dk
Danmarks bedste oversigt over Maritime Museer.