Desværre opdager jeg først nu fejlen, som optræder i hvert fald i OpenOffice 3.1:
Hvis der i en celle i scalc er indføjet en kommentar (lille rød firkant foroven), og man derefter sletter en række et helt andet sted i regnearket, bliver kommentaren rykket en række op, og den kommentar, som oprindeligt vedrørte en celle i den pågældende række forsvinder til fordel for den nye kommentar.
Jeg havde ikke forestillet mig, at det skulle gå sådan. Nu er det formentlig for sent at genfinde de slettede kommentarer. For F. for noget uigennemtænkt programmering. mvh. Flemming
NB. Problemet optræder ikke i regneark med kun få rækker.
alvorlig fejl i scalc
Moderator: Lodahl
-
-
Jeg prøver at formulere problemet lidt mere præcist:
en kommentar er indsat i celle B12354 i række 12354 og i celle B12355 i række 12355 (det skal være på hinanden følgende rækker og celler i et stort regneark.
jeg sletter nu eksempelvis række 7856
så bliver de to omtalte rækker til henholdsvis 12353 og 12354, og kommentaren fra den oprindelige celle B12355 "æder" kommentaren i den oprindelige celle B12354 og indsætter sig selv på den "spistes" plads.
flemming
en kommentar er indsat i celle B12354 i række 12354 og i celle B12355 i række 12355 (det skal være på hinanden følgende rækker og celler i et stort regneark.
jeg sletter nu eksempelvis række 7856
så bliver de to omtalte rækker til henholdsvis 12353 og 12354, og kommentaren fra den oprindelige celle B12355 "æder" kommentaren i den oprindelige celle B12354 og indsætter sig selv på den "spistes" plads.
flemming
Virker her!
Hej!
Har lavet et forsøg ud fra din beskrivelse:
Oprettet 2 spalter (A, B) med data
Indtastet kommentarer i celle B12354 og celle B12355
Sletter række 7856
Kommentarerne virker stadig - ingen overskrivning.
Bruger OOo3.1dk
??
Har lavet et forsøg ud fra din beskrivelse:
Oprettet 2 spalter (A, B) med data
Indtastet kommentarer i celle B12354 og celle B12355
Sletter række 7856
Kommentarerne virker stadig - ingen overskrivning.
Bruger OOo3.1dk
??
Last edited by guruerne on 1. Jul 2009 13:08, edited 1 time in total.
-
Jeg burde have skrevet, at fejlen ikke kommer hver gang. Det er ikke lykkedes mig at hitte ud af nogen systematik, men den første af de to kommentarer i f. eks. B-cellerne rykkes åbenbart ikke med rækken op, når det sker. Og så overskrives den af den anden kommentar, som rykker op på den førstes plads.
Kommentarer er tydeligvis et stedbarn i scalc. To andre eksempler:
1. Hvis man vil se en kommentar længere tid efter at den er skrevet, ligger den tit uden for skærmbilledet, og der vises vej op til den med en lang streg.
2. En kommentar kan pludselig blive til et minimalt gult felt, hvor man så må trække i kanterne for at kunne læse indholdet.
JEG GEMMER NU ALDRIG ET REDIGERET REGNEARK, FØR JEG MØJSOMMELIGT HAR KONTROLLERET, AT KOMMENTARERNE STÅR, HVOR DE SKAL.
mvh
Flemming
Kommentarer er tydeligvis et stedbarn i scalc. To andre eksempler:
1. Hvis man vil se en kommentar længere tid efter at den er skrevet, ligger den tit uden for skærmbilledet, og der vises vej op til den med en lang streg.
2. En kommentar kan pludselig blive til et minimalt gult felt, hvor man så må trække i kanterne for at kunne læse indholdet.
JEG GEMMER NU ALDRIG ET REDIGERET REGNEARK, FØR JEG MØJSOMMELIGT HAR KONTROLLERET, AT KOMMENTARERNE STÅR, HVOR DE SKAL.
mvh
Flemming
-