Hjælp

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

dorthea

Hjælp

Post by dorthea »

Hej

Håber nogen kan være behjælpelig med nedenstående og også bære over min forklaring.

Summen fra (ark1)F176 skal hentes hvis:

(ark2)C6 findes i (ark3)C5:C62 & hvis "JA" står i (ark3)D5:D62

Håber det er tilstrækkeligt :shock:

D
Jens S

Post by Jens S »

Hej dorthea

Prøv denne

=HVIS(OG(TÆL.HVIS(Ark3.C5:C62;Ark2.C6);TÆL.HVIS(Ark3.D5:D62;"JA"));Ark1.F176;"")

mvh
Jens
dorthea

Hjælp

Post by dorthea »

Hej Jens

Tusind tak for hjælpen, det virkede næsten som jeg vil have det, men måske jeg ikke fik forklaret det sidste klart nok.

Lige nu henter formlen hele tiden fra (ark1)F176 når blot der står ja i (ark3) D5:D62 men den skal skal kigge ifh til (ark2)C6.

Altså C6 står i (ark3) C5:C62 og den skal kun hente (ark1)F176 hvis der i (ark3) D5:D62 JA og i cellen ved siden af står C6

Håber det er til at forstå :D

D
Jens S

Post by Jens S »

Hej igen Dorthea

Jeg kan se at du stiller yderligere betingelser, men prøv med denne:

=HVIS(SUMPRODUKT(Ark3.C5:C62=Ark2.C6;Ark3.D5:D62="JA");Ark1.F176;"")

Den er ikke afprøvet, så skriv igen hvis der er fejl.

mvh
Jens
dorthea

Hjælp

Post by dorthea »

Hej Jens

Har lige forsøgt men den henter ikke F176. Nogen andre forslag?

Mvh

D
Jens S

Post by Jens S »

Hej igen

Du skal være opmærksom på at funktionen SUMPRODUKT er case-sensitive, så kun hvis JA er med store bogstaver bliver betingelsen accepteret.

Prøv også at markere cellen med formlen, tryk på funktions-icon på indtastningslinien. Du vil få en struktur, klik på SUMPRODUKT i formlen og hvis det giver delresultat 0, skal den ikke vise F176, men ingenting

Den virker her, har du kontrolleret for indtastningsfejl.

mvh
Jens
dorthea

Post by dorthea »

Hej Jens

Jeg kan bare ikke få det til at virke, jeg har dobbelttjekket for tastefejl og sikret mig at JA står med stort men den vil åbenbart bare ikke hente F176.

Her er formlen jeg har tastet ind:

=HVIS(SUMPRODUKT('BUD 08-09'!D6:D59='Til projektleder'!D7;'BUD 08-09'!E6:E59="JA");'jet saldo'!F176;"")

Jeg ved ikke om du kan få noget ud af ovenstående men jeg håber :D

Mvh

Dorthea
Jens S wrote:Hej igen

Du skal være opmærksom på at funktionen SUMPRODUKT er case-sensitive, så kun hvis JA er med store bogstaver bliver betingelsen accepteret.

Prøv også at markere cellen med formlen, tryk på funktions-icon på indtastningslinien. Du vil få en struktur, klik på SUMPRODUKT i formlen og hvis det giver delresultat 0, skal den ikke vise F176, men ingenting

Den virker her, har du kontrolleret for indtastningsfejl.

mvh
Jens
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Du bruger udråbstegn ! i stedet for punktum . som skilletegn. Den rigtige formel er:

=HVIS(SUMPRODUKT('BUD 08-09'.D6:D59='Til projektleder'.D7;'BUD 08-09'.E6:E59="JA");'jet saldo'.F176;"")

mvh
Jens
dorthea

Post by dorthea »

Hej Jens

Det trækker godt nok tråde ud det her. Jeg har skrevet følgende formel men får at den er ugyldig

=HVIS(SUMPRODUKT('BUD 08-09'.D6:D59='Til projektleder'.D7;'BUD 08-09'.E6:E59="JA");'jet saldo'.F176;"")

Hvad har jeg gjort galt?

Mvh

D

Jens S wrote:Hej

Du bruger udråbstegn ! i stedet for punktum . som skilletegn. Den rigtige formel er:

mvh
Jens
Jens S

Post by Jens S »

Hej igen

Mystisk! Der er ikke fejl i formlen, måske stavefejl. Prøv at ændre arknavnene til Ark1, Ark2 og Ark3 - så vil ændringen vise sig i formlen.

Det JA der står i celler Ark3.E6:E59 skal være uden anførselstegn. SUMPRODUKT omregner JA til en værdi, og hvis der står mere vil det blive medregnet i værdien og bliver ikke godkendt. Anførselstegnene i selve formlen angiver kun at det er tekststreng.

Det skal nu være sådan at hvis værdien fra Ark2.D7 findes i matricen Ark3.D6:D59, f.eks. celle D7 vil SUMPRODUKT undersøge om der står JA i cellen lige til højre, altså E7. Hvis dette er tilfældet vil SUMPRODUKT-resultatet blive 1, = SAND , og HVIS-formlen vil vælge sand-resultatet Ark1.F176. Hvis SUMPRODUKT giver 0, vil HVIS vælge ikke-sand resultatet "", (en tom tekststreng).

Alle har nok prøvet at stirre sig blind på en formel, der ikke vil lykkes :wink:

mvh
Jens
dorthea

Post by dorthea »

Hej Jens

Jeg har gjort som du foreslog og ændrede arkene, se formlen nu

=HVIS(SUMPRODUKT('Ark3'.D6:D59='Ark2'.D7;'Ark3'.E6:E59="JA");'Ark1'.F176;"")

Men den siger stadig at den er ugyldig. Den skal gøre præcis som du beskrev, hvorfor vil den ikke.

Mvh D

Jens S wrote:Hej igen

Mystisk! Der er ikke fejl i formlen, måske stavefejl. Prøv at ændre arknavnene til Ark1, Ark2 og Ark3 - så vil ændringen vise sig i formlen.

Det JA der står i celler Ark3.E6:E59 skal være uden anførselstegn. SUMPRODUKT omregner JA til en værdi, og hvis der står mere vil det blive medregnet i værdien og bliver ikke godkendt. Anførselstegnene i selve formlen angiver kun at det er tekststreng.

Det skal nu være sådan at hvis værdien fra Ark2.D7 findes i matricen Ark3.D6:D59, f.eks. celle D7 vil SUMPRODUKT undersøge om der står JA i cellen lige til højre, altså E7. Hvis dette er tilfældet vil SUMPRODUKT-resultatet blive 1, = SAND , og HVIS-formlen vil vælge sand-resultatet Ark1.F176. Hvis SUMPRODUKT giver 0, vil HVIS vælge ikke-sand resultatet "", (en tom tekststreng).

Alle har nok prøvet at stirre sig blind på en formel, der ikke vil lykkes :wink:

mvh
Jens
Jens S

Post by Jens S »

Du skal ikke ændre navn på ark i selve formlen. Foretag ændringen nede på fanebladet. Højreklik på navnet og vælg Omdøb ark ... Ændring foretages så aut. oppe i formlen. De enkelt-apostroffer der er vist i din formel, bruges kun når arknavnet er på flere ord. Prøv også at fjerne dem.

Prøv at splitte formlen op i 2.
I A1 skrives =SUMPRODUKT(Ark3.D6:D59=Ark2.D7;Ark3.E6:E59="JA")
I A2 skrives =HVIS(A1;Ark1.A176;"")
for at se hvor fejlen opstår.

Mvh
Jens
dorthea

Post by dorthea »

Hej Jens

Jeg havde ændret navn på fanebladene og rigtig nok så ændrer navnet sig i formlen automatisk.

Jeg har prøvet at skrive nedenstående formel ind men den bliver lavet automatisk om til følgende:

=SUMPRODUKT(D3:ARK6:D59=D2:ARK7;E3:ARK6:E59="JA") og skriver #I/T i cellen.

Jeg kan ikke helt gennemskue om du evt mangler nogle oplysninger for at løse formlen?

Suk

Mvh

D
Jens S wrote:Du skal ikke ændre navn på ark i selve formlen. Foretag ændringen nede på fanebladet. Højreklik på navnet og vælg Omdøb ark ... Ændring foretages så aut. oppe i formlen. De enkelt-apostroffer der er vist i din formel, bruges kun når arknavnet er på flere ord. Prøv også at fjerne dem.

Prøv at splitte formlen op i 2.
I A1 skrives =SUMPRODUKT(Ark3.D6:D59=Ark2.D7;Ark3.E6:E59="JA")
I A2 skrives =HVIS(A1;Ark1.A176;"")
for at se hvor fejlen opstår.

Mvh
Jens
Jens S

Post by Jens S »

Kopier formlen herfra:
=SUMPRODUKT(Ark3.D6:D59=Ark2.D7;Ark3.E6:E59="JA")
og indsæt den i intastningslinjen.
Når du så sætter markøren midt i linjen, vil de forskellige områder blive vist med forskellige farver, hvis de er korrekt angivet.
dorthea

Post by dorthea »

Hej Jens

Jeg har kopieret formlen og når den bliver indsat i excel, kommer den til at se således ud:

=SUMPRODUKT(D3:ARK6:D59=D2:ARK7;E3:ARK6:E59="JA")

Så excel laver selv om i formlen!

Mvh

D

Jens S wrote:Kopier formlen herfra:
=SUMPRODUKT(Ark3.D6:D59=Ark2.D7;Ark3.E6:E59="JA")
og indsæt den i intastningslinjen.
Når du så sætter markøren midt i linjen, vil de forskellige områder blive vist med forskellige farver, hvis de er korrekt angivet.
Post Reply