Hvis de virkelig har brug for Reference Manager, der er et hård specialiseret produkt som jeg kun kender hardcoer brugere der benytter sig af, så er der intet at hente i OpenOffice eller StarOffice. Der er et basismodul af en slags med, der er kluntet og slet ikke kan en brøkdel af de ting, som brugere af Reference Manager tilbyder.
http://bibliographic.openoffice.org
Linket peger på et OpenOffice.org projekt, som planlægger at indbygge et godt alternativ til Endnote etc. i OpenOffice.org, men om det kan hjælpe i jeres spciefikke tilfælde; det må I selv se. Projektet skrider fremaf, men mangler vist lige nu f.eks. programmører, så om deres plan om at være klar med en første udgave i OpenOffice.org 2.0 er et åbent spørsmål.
Well, MS Office kan snildt udskiftes af mange brugere, men når folk bruger dybt specialiserede ting som Reference Manger, med "Cite as you go" (eller hvad det hedder) mv. integration i Word, så er jeres brugere vist ikke klar til OpenOffice endnu.
Det eneste program a'la Reference Manager der arbejder sammen med OpenOffice direkte, det er Scholars Aid:
http://www.scholarsaid.com/
Jeg ville se tiden an i dit tilfælde, Reference Manager understøtter slet ikke OpenOffice.org.