Jeg har for vane at udforme længere tekster som dokumenter i Writer. Modtagerne kan ikke læse dem. Jeg har fulgt instruktionen om at sende dokumenter som e-mails - men det duer altså ikke.
Er løsningen at sende alle dokumenter i pdf-format ?
mvh/ H G Andersen
Sende dokumenter som e-mail
Moderator: Lodahl
Re:Sende dokumenter som e-mail
Hvis du vælger Filer > Send > Dokument som e-mail uden først at have gemt dit dokument, vil OpenOffice normalt gemme dit dokument som en fil kaldet noname.odt. Denne fil bliver sendt som vedhæftet fil med e-mailen. Eftersom filen er i det åbne ODF-format, skal modtageren have et program, der kan læse ODF (f. eks. OpenOffice). Hvis modtageren har MS Word, skal du i stedet gemme dit dokument i Microsofts lukkede doc-format. Det gør du ved at vælge Filer > Gem og derefter vælge filnavn samt filtypen "Microsoft Word 97/2000/XP (.doc)".
Det er også muligt at sætte OpenOffice op til som default at gemme i dette format (se i hjælpesystemet).
Men i øvrigt vil jeg nok tillade mig at kalde din vane en uvane, da du ikke kan vide hvad modtageren har af software, og derfor ikke har nogen garanti for, at modtageren kan læse din mail. Desuden skal modtageren ulejlige sig med at starte et andet program op en email-programmet for at kunne læse din mail. Det mest hensigtsmæssige vil derfor være at skrive teksten direkte i mailprogrammet, medmindre der er en specifik grund til at gøre noget andet.
Mvh.
Finn
Det er også muligt at sætte OpenOffice op til som default at gemme i dette format (se i hjælpesystemet).
Men i øvrigt vil jeg nok tillade mig at kalde din vane en uvane, da du ikke kan vide hvad modtageren har af software, og derfor ikke har nogen garanti for, at modtageren kan læse din mail. Desuden skal modtageren ulejlige sig med at starte et andet program op en email-programmet for at kunne læse din mail. Det mest hensigtsmæssige vil derfor være at skrive teksten direkte i mailprogrammet, medmindre der er en specifik grund til at gøre noget andet.
Mvh.
Finn