Linux installation
Moderator: Lodahl
-
Linux installation
Hejsa
Jeg har en Asus EEE 900 med Linux, som virker perfekt. Jeg vil imidlertid gerne skifte til OpenOffice ver. 3. Hertil har jeg fundet en guide, men er i tvivl om hvilket download jeg skal vælge.
Jeg håber i kan hjælpe.
Jeg har en Asus EEE 900 med Linux, som virker perfekt. Jeg vil imidlertid gerne skifte til OpenOffice ver. 3. Hertil har jeg fundet en guide, men er i tvivl om hvilket download jeg skal vælge.
Jeg håber i kan hjælpe.
Med venlig hilsen, og på forhånd tak for hjælpen
Jakob
Jakob
Bruger du distributionens eget pakkehåndteringssystem? Der skulle gerne være et program i dit linuxsystem, som hedder noget med "pakkehåndtering", "package manager" eller lignende. De fleste distributioner af linux leverer openoffice færdigpakket så man ikke behøver at hente det fra OOo-hjemmesiden.
Alt det her ved du måske allerede, det er svært at afgøre ud fra det du skriver. Skriv eventuelt hvilken type linux du bruger.
Alt det her ved du måske allerede, det er svært at afgøre ud fra det du skriver. Skriv eventuelt hvilken type linux du bruger.
Jeg har købt en eeePC 900 til mit barnebarn (hun skal have den i julegave og jeg kan i mellemtiden forsøge mig med den). Jeg har installeret Openoffice.org 3.0 og her er en vejledning (delvis fundet på nettet http://wiki.eeeuser.com/howto:ooo2.3):
1. Du skriver i konsolvinduet (Ctrl+Alt+t), for at fjerne den gl. installation:
2. Hent version 3.0 hos http://da.openoffice.org og vælg Debian versionen. Du får en fil OOo_3.0.0_LinuxIntel_install_da_deb.tar.gz , som bliver gemt i mappen My Documents.
3. Åbn filhåndtering (under Arbejde), gå til den hentede fil, højreklik på den og vælg Udpak fil. Der dannes nu en mappe DEBS med en lang række filer med endelsen .deb
4. For at komme til disse installationsfiler, skriver du i konsolvinduet og tryk enter
og tryk enter
og du er nu inde i mappen DEBS og kan installere (2 trin i konsolvindue):
afslut hver linje med enter og du har nu installeret OpenOffice.org 3.0
6. Nu laver du genveje i mappen /usr/bin/, hvilket betyder at du kan åbne et konsolvindue (ctrl+alt+t) og skrive soffice + enter for at starte OpenOffice.
7. Vi skal have ikonerne på desktop tilbage. Jeg valgte at downloade et program: emeditor_0.5.6-0.i386.deb, højreklik på den og vælg Installer. Den spørger efter Administrator-password, som du indtaster og derefter installeres programmet. Du starter den ved i konsolvinduet at taste:
Under Work finder du Dokumenter, Regneark og Præsentationer, klikker på egenskabspilen på hver enkelt og erstatter genvejsadresserne (øverste felt, sidste tab) med
/usr/bin/swriter
/usr/bin/scalc
/user/bin/simpress
trykker på gem og afslut.
8. Ctrl+Alt+Backspace vil fremtvinge en genstart af desktop og dine nye rettelser vil blive vist. Og her gik det galt for mig, for alt blev vist på engelsk. Dette måtte jeg så rette manuelt ved at editere filen simpleui.rc
I et konsolvindue:
og indsæt en kode i hvert afnit (og med dansk navn - en masse rettelser):
<name>DANSK NAVN<name>
Der vises ikke rigtig her, men der skal stå følgende tegn: "større end" name lang="da_DK" "mindre end" DANSK NAVN "større end" \name "mindre end"
ret DANSK NAVN så det passer med det engelske navn oversat til dansk
Gem filen og afslut.
9. Ctrl+Alt+Backspace vil vise dine rettelser.
Jeg er ikke Linux-ekspert, men du er velkommen til at spørge, hvis du har problemer.
mvh
Jens
1. Du skriver i konsolvinduet (Ctrl+Alt+t), for at fjerne den gl. installation:
Code: Select all
sudo apt-get remove openoffice*
3. Åbn filhåndtering (under Arbejde), gå til den hentede fil, højreklik på den og vælg Udpak fil. Der dannes nu en mappe DEBS med en lang række filer med endelsen .deb
4. For at komme til disse installationsfiler, skriver du i konsolvinduet
cd 'My Documents'
cd DEBS
og du er nu inde i mappen DEBS og kan installere (2 trin i konsolvindue):
sudo dpkg -i ooobasis*
sudo dpkg -i openoffice.org*
6. Nu laver du genveje i mappen /usr/bin/, hvilket betyder at du kan åbne et konsolvindue (ctrl+alt+t) og skrive soffice + enter for at starte OpenOffice.
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/swriter /usr/bin/
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/scalc /usr/bin/
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/simpress /usr/bin/
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/sbase /usr/bin/
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/soffice /usr/bin/
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/smath /usr/bin/
sudo ln -s /opt/openoffice.org3/program/sdraw /usr/bin/
sudo emeditor
Under Work finder du Dokumenter, Regneark og Præsentationer, klikker på egenskabspilen på hver enkelt og erstatter genvejsadresserne (øverste felt, sidste tab) med
/usr/bin/swriter
/usr/bin/scalc
/user/bin/simpress
trykker på gem og afslut.
8. Ctrl+Alt+Backspace vil fremtvinge en genstart af desktop og dine nye rettelser vil blive vist. Og her gik det galt for mig, for alt blev vist på engelsk. Dette måtte jeg så rette manuelt ved at editere filen simpleui.rc
I et konsolvindue:
sudo kwrite /var/lib/AsusLauncher/simpleui.rc
<name>DANSK NAVN<name>
Der vises ikke rigtig her, men der skal stå følgende tegn: "større end" name lang="da_DK" "mindre end" DANSK NAVN "større end" \name "mindre end"
ret DANSK NAVN så det passer med det engelske navn oversat til dansk
Gem filen og afslut.
9. Ctrl+Alt+Backspace vil vise dine rettelser.
Jeg er ikke Linux-ekspert, men du er velkommen til at spørge, hvis du har problemer.
mvh
Jens
-
Ubuntu Danmarks Hjemmeside har et glimrende forum med en masse flinke brugere der altid er villige til at hjælpe, der kan du finde megen hjælp/info, bl.a. omkring installation af OO3 

Venlig hilsen
Anders Bredahl
Anders Bredahl
til jens s:
jeg har fulgt din vejledning til punkt pg prikke, men det vil ikke virke.
når jeg går ind på ikonet documents (under min installation er brugermenuen gået fra dansk til engelsk) og så er der intet der åbner, dog forsvinder de andre ikoner fra disktoppen. dvs. at jeg er nødsaget til at genstarte eee'en for at kunne foretage mig noget yderligere.
kan du hjælpe herfra??
når jeg går ind på ikonet documents (under min installation er brugermenuen gået fra dansk til engelsk) og så er der intet der åbner, dog forsvinder de andre ikoner fra disktoppen. dvs. at jeg er nødsaget til at genstarte eee'en for at kunne foretage mig noget yderligere.
kan du hjælpe herfra??
for lige at uddybe, så er det fra ca 6'eren at deet går galt.markuseg wrote:til jens s:
kan du hjælpe herfra??
Jeg er noget i tvivl for jeg har pakket maskinen ned igen. Men i forbindelse med udpakningen af den hentede fil OOo_3.0.0_LinuxIntel_install_da_deb.tar.gz blev der dannet en mappe DEBS med en række forskellige installationsfiler. Men der blev også dannet en mappe desktop-integration med en fil. Jeg foreslår at du installerer den ved i en terminal (ctrl+alt+t) at skrive (tryk enter efter hver linie):
Det er også muligt at genvejene i punkt 6. er nødvendig, har du lavet dem.
Hvis dette hjælper, så skriv lige igen, så jeg kan få vejledningen rettet.
mvh
Jens
cd 'My Documents'
cd DEBS
sudo dpkg -i desktop-integration/*.deb
Hvis dette hjælper, så skriv lige igen, så jeg kan få vejledningen rettet.
mvh
Jens