OpenOffice eller MSO 2007

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
shade

OpenOffice eller MSO 2007

Post by shade »

Jeg skal snart til at deltage i en arbejdsgruppe som skal kigge på om vi atter skal lægge en masse penge og hoppe på den nyeste version af MSO (2007), eller om vi skal gå i andre retninger og her er OpenOffice mest oplagt.

Vi har i en årrække fastholdt en ældre version af Office for at spare lidt på licens kronerne, så om der hoppes på MSO 2007 eller OO så vil brugerne opleve en forskel i interfacet.

Er der nogen som ligger inde med noget godt input som jeg kan bruge til arbejdsgruppen?

Hvordan er OO at rulle ud til et større antal maskiner, hvad med opgraderinger, bliver det tungere for it folkene at administrere ol. ?

Er der andre som har været igennem samme proces som har lidt input?

På forhånd tak.
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej shade,
Vi har i en årrække fastholdt en ældre version af Office for at spare lidt på licens kronerne, så om der hoppes på MSO 2007 eller OO så vil brugerne opleve en forskel i interfacet.
Du vil faktisk opleve at springet fra f.eks. MSO2003 -> OpenOffice.org er lettere for brugerne end MSO 2003 -> MSO 2007. Se i ørigt her: http://doc.oooforum.dk
Er der nogen som ligger inde med noget godt input som jeg kan bruge til arbejdsgruppen?
Repræsenterer du en virksomhed eller en offentlig myndighed ?
Måske kan IT- og Telestyrelsen hjælpe. De er i gang med at kortlægge formatkonvertering i et pilotprojekt.
Hvordan er OO at rulle ud til et større antal maskiner, hvad med opgraderinger, bliver det tungere for it folkene at administrere ol. ?
OpenOffice.org distribueres normalt vha. msi-pakker. Der er altså ikke forskel i forhold til andre programmer.
Der findes en masse dokumentation her: http://wiki.services.openoffice.org/wik ... tion_Guide
Derudover kan udvidelser (extensions) distribueres vha. en web wervice.

Vi håber at høre mere fra dit lille projekt i fremtiden.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
shade

Post by shade »

Repræsenterer du en virksomhed eller en offentlig myndighed ?
Vi er en selvejende institution under staten.
OpenOffice.org distribueres normalt vha. msi-pakker.
Jeg kan se at installeren kommer som en exe fil, findes der et værktøj til at lave den om til en msi pakke, med evt. tilrettelser ?

Valget af personer til gruppen er først igang, så der går nok noget tid endnu, men jeg skal da gerne melde tilbage hvad der sker.
Lodahl

Post by Lodahl »

Jeg kan se at installeren kommer som en exe fil, findes der et værktøj til at lave den om til en msi pakke, med evt. tilrettelser ?

Det er ikke et emne jeg har specielt meget forstand på, men når du afvikler exe-filen, så får du en folder med alle msi-pakkerne. Dem kan du vel godt pakke om selv ?

Måske er der andre her på forum, som har mere detaljeret viden om msi ?
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
shade

Post by shade »

Jeg har lige et par spørgsmål til.

Det lader til at OpenOffice Novell Edition, har nogle nyttige ting som først kommer senere i standard OO, men er den version så stadig væk helt fri og gratis for os at benytte?

En anden ting, nogen ser ud til at have berøringsangst for OpenOffice eller direkte antipati, er der nogen af jer som har kendskab til en foredragsholder/ekspert i OpenOffice som man kan booke til at holde et indlæg/live demo hvor man kan vise.. "Se det duer faktisk".

På forhånd tak.
Lodahl

Post by Lodahl »

Det lader til at OpenOffice Novell Edition, har nogle nyttige ting som først kommer senere i standard OO, men er den version så stadig væk helt fri og gratis for os at benytte?
Mig bekendt er Novell Edition helt gratis (men ikke open source)
En anden ting, nogen ser ud til at have berøringsangst for OpenOffice eller direkte antipati, er der nogen af jer som har kendskab til en foredragsholder/ekspert i OpenOffice som man kan booke til at holde et indlæg/live demo hvor man kan vise.. "Se det duer faktisk".
Det afhænger af hvor i landet det er. Som udgangspunkt er vi alle frivillige og ulønnede. Derfor har vi vanskeligt ved at gøre det i dagtimerne, men hvis du har et konkret forslag til et foredrag, så kontakt evt. mig direkte(lodahk-at-yahoo-dot-dk), så forsøger jeg at arrangere noget.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
finngl

Post by finngl »

Har du nogen ide om hvad brugernes modvilje med OpenOffice skyldes?
shade

Post by shade »

Mig bekendt er Novell Edition helt gratis (men ikke open source)
Bare for at være sikker har jeg checket med Novell danmark, og det vil være helt gratis for os at benytte Novell Edition.
shade

Post by shade »

Har du nogen ide om hvad brugernes modvilje med OpenOffice skyldes?
Det jeg synes at høre er (nedenståede er kogt ned, og kort formuleret):

- Det er "grimt" og ligner en gammel office pakke, så folk vil tro vi bruger forældet software.

- Før de studerende kommer til os vil de have haft benytte Ms Office, og efter os vil de igen komme til at benytte Ms Office.

- Image problem, OpenOffice signalere "fattigrøve" og vi vil fremstå som useriøse.

- Kompetence i Ms Office er noget som har værdi på et CV, hvor i mod at have det i OpenOffice har ingen værdi.

Oven i er der "normal" angst for om produktet kan det man har behov for, og man kan åbne og se det korrekt som kommer fra Ms Office.
finngl

Post by finngl »

Jeg finder listen ret interessant. Jeg havde ventet, at folk ville have nævnt nogle mere hårdtslående argumenter - men disse argumenter er efter mening stort set det rene nonsens.

Det med udseendet - tjah, det er da nok muligt at Office 2007 ser smartere ud - til gengæld er OpenOffice meget lettere at finde rundt i for folk, som er vant til Office 2003!

At der ikke findes studerende, der ikke bruger OpenOffice hjemme, er ganske enkelt ikke korrekt. Mange studerende bruger OpenOffice - faktisk er netop studerende nok en af de grupper, hvor der fleste OpenOffice-brugere.

At det skulle signalere "fattigrøv" at bruge OpenOffice tror jeg ikke på. Enhver, der følger bare lidt med i IT-verdenen, vil vide, at der for tiden tales og skrives ekstremt meget om open source - det er uden tvivl det mest "trendy" IT-emne for tiden. Ved at bruge open source-software signalerer man nok snarere, at man er moderne og har fingeren på pulsen m. h. t. IT-udviklingen.

Den med CV'et tror jeg heller ikke holder. De fleste arbejdsgivere tager det i dag for givet, at man kan bruge en kontorpakke - der spørges ikke en gang om det mere. Dertil kommer, at i de fleste jobs har man reelt kun brug for at kunne bruge en kontorpakke på et et meget lavt niveau - og så længe man nøjes med at bruge de grundlæggende funktioner, er der stort set ingen forskel på kontorpakkerne.

Jeg vil foreslå at du siger til modstanderne, at de i det mindste bør give OpenOffice en fair chance, før de forkaster det. Få dem til at indvillige i at der bliver lavet et pilotprojekt af f. eks. en måneds varighed, hvor nogle af brugerne skal bruge OpenOffice, og nogle skal bruge Office 2007. Jeg vil umiddelbart vurdere at der vil være en god chance for at brugertilfredsheden vil være størst med OpenOffice.
guruerne

MSI

Post by guruerne »

Hej!

Vi bruger OpenOffice i vid udstrækning - og har en leverandør til MSI-pakken. Det ser ud til at være ret enkelt at fremstille, når man har msi-fremstiller-programmet (!) til rådighed.

Jeg formidler gerne en kontakt / en kopi af vores MSI-pakke med ordbogen fra stavekontrolden inkluderet!

:)
shade

Re: MSI

Post by shade »

Jeg formidler gerne en kontakt / en kopi af vores MSI-pakke med ordbogen fra stavekontrolden inkluderet!
Det kunne da nok blive nyttigt på et tidspunkt i processen :)
Post Reply