manglende funktion i tegneprogrammet

Brugerhjælp og support til tegninger i LibreOffice Draw

Moderators: Lodahl, Boris

Post Reply
thj01

manglende funktion i tegneprogrammet

Post by thj01 »

Jeg har brugt tegneprogrammet en del gange, men i sær til tekniske tegninger.

Jeg savner en funktion, hvor man kan indsætte flere hjælpeliner på en gang - det er ret irriterende at skulle hente dem oppe i menuen hver gang.

Hvor skal man henvende sig hvis man skal sige det til OOO-hackerne??

Er der andre der har savnet denne mulighed??
Claus Sørensen

Re: manglende funktion i tegneprogrammet

Post by Claus Sørensen »

thj01 wrote:Jeg savner en funktion, hvor man kan indsætte flere hjælpeliner på en gang - det er ret irriterende at skulle hente dem oppe i menuen hver gang.
Hvis du gerne vil have et gitter med bestemt afstand mellem linjerne, så kan du indsætte dette:
  • Vis -> Gitter og vælg dem alle sammen.
Gitterets sættes op under Indstillinger:
  • Funktioner -> Indstillinger -> Tegning -> Gitter
Det er dog også muligt at oprette nye fangpunkter eller fanglinjer ved brug af tastaturet:
  • Tast ALT+i efterfulgt af i
thj01 wrote:Hvor skal man henvende sig hvis man skal sige det til OOO-hackerne??
Tilmeld dig OpenOffice.org på http://www.openoffice.org og anmeld det som et "issue" til Issuezilla.
thj01

Re:manglende funktion i tegneprogrammet

Post by thj01 »

Jeg kender godt den funktion, men den er ikke meget bevendt når det f.eks er ukurrante mål ved målestokstegninger.

Den funktion jeg efterspørger er den som var i Corel Draw hvor man kunne taste en masse værdier ind et sted og så sætte dem alle ind i et hug. I OOO skal man åbne menuen hver gang man vil indsætte en ny linie og det er meget træls hvis f.eks man skal opbygge det periodiske system (har prøvet)
Claus Sørensen

Post by Claus Sørensen »

thj01 wrote:Den funktion jeg efterspørger er den som var i Corel Draw hvor man kunne taste en masse værdier ind et sted og så sætte dem alle ind i et hug.
Jeg kender ikke Corel Draw (så godt), så du må lige hjælpe mig lidt med forståelsen, så jeg kan videregive ønsket til OpenOffice.org-projektet.

Skal der være mulighed for at indtast flere værdier samtidigt - altså en hel række x- og y-koordinater?

Eller er det godt nok med en "Næste objekt"-knap, hvor type, x- og y-koordinater bibeholdes og som så kan ændres efter behov?

En mulighed var også at tilføje en "Flere objekter" eller "Avanceret"-knap, hvor det er muligt at oprette 10 eller flere samtidigt.
thj01

Post by thj01 »

Et eksempel kan være at der skal indtastes 10 forskellige lodrette linier. så ville det være rart at kunne indtaste en værdi og så bruge en anvend-knap der indsætter værdien og bibeholder vinduet, så man kan indtaste næste værdi.

Måske ville en funktion, hvor man kan indtaste i flere værdier (eks regneark, eller en form for kolonnefunktion - være det ideele.

Det jeg synes er irriterende er at man skal hente menuen ned hver eneste gang man skal indtaste en ny værdi.

Måske også så man kan få sat nogle hjælpelinier med en fast afstand over hele arket.

jeg drømmer bare - for jeg husker stadig hvor mange gange menuen skulle hentes for at lave et periodisk system.
Claus Sørensen

Post by Claus Sørensen »

thj01 wrote:Et eksempel kan være at der skal indtastes 10 forskellige lodrette linier. så ville det være rart at kunne indtaste en værdi og så bruge en anvend-knap der indsætter værdien og bibeholder vinduet, så man kan indtaste næste værdi.

Måske ville en funktion, hvor man kan indtaste i flere værdier (eks regneark, eller en form for kolonnefunktion - være det ideele.
Jeg vil foreslå begge dele:
  • Den første som standard, hvor der er en Næste-knap, hvor man opretter det angivne punkt eller linje - og går videret til oprettelse af næste punkt eller linje med de indtastede værdier som standardværdier.
  • Den anden med tabellen kan så aktiveres ved at man klikker på en Avanceret- eller Flere-knap.
    thj01 wrote:Måske også så man kan få sat nogle hjælpelinier med en fast afstand over hele arket.
    Det kan som tidligere nævnt angives vha. gitterlinjer - se ovenfor.
Post Reply