Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at en særlig version af OpenOffice.org 2.02 (Portable OpenOffice 2.02) kan køre direkte fra et USB-stick uden installation. Jeg fandt den pågældende version på adressen http://portableapps.com/ .
Desuden vil jeg gerne give et tip vedrørende en rednings-CD med Portable OpenOffice 2.02 på.
Hollænderen Bart Lagerweij har lavet et freewareprogram, PE-Builder, der ud fra en kørende Windows XP med Service Pack 2 + en tilhørende installations-cd kan oprette en rednings-CD med en "mini-Windows XP" (se Internetadresssen http://www.nu2.nu/pebuilder/). Med denne CD kan man boote, og den kører helt uafhængigt af harddisken. Der følger en
række freewareprogrammer med, og man kan også selv tilføje yderligere programmer, som er i stand til at køre uden egentlig installation.
Jeg har fundet ud af, at Portable OpenOffice for Windows også kan køre direkte fra en sådan rednings-CD og vil her gerne fortælle hvordan. Jeg forudsætter, at PE-Builder er installeret i mappen C:\pebuilder3110a.
1) Opret mappen C:\pebuilder3110a\plugin\PortableOpenOffice og undermappen C:\pebuilder3110a\plugin\PortableOpenOffice\files.
2) Hent Portable OpenOffice 2.02-arkivet og pak det ud i vilkårlig en mappe på harddisken, her kaldet C:\xx.
3) Kopier ikke selve mappen C\xx\PortableOpenOffice, men indholdet af den, inklusive alle undermapper, til mappen C:\pebuilder3110a\plugin\PortableOpenOffice\files.
4) I mappen C:\pebuilder3110a\plugin\PortableOpenOffice skal der nu oprettes to små filer, som PE-Builder skal bruge, for at programmet kan komme med på rednings-CD'en og kaldes op fra en menu. De to små filer kan oprettes ved hjælp af Notesblok.
a) Den første kalder vi portableopenoffice.inf. Den skal have følgende indhold, som kopieres til notesblok (kopier alt mellem de to første "stjerne-linjer"):
; PE Builder v3 plug-in INF file for Portable OpenOffice 2.02 - PB
[Version]
Signature= "$Windows NT$"
[PEBuilder]
Name="Portable OpenOffice"
Enable=1
[WinntDirectories]
a=Programs\PortableOpenOffice,2
[SourceDisksFolders]
files=a,,1
[SourceDisksFiles]
files\*.*=a,,3
[Append]
nu2menu.xml, portableopenoffice_nu2menu.xml
b) Den anden fil skal hedde portableopenoffice_nu2menu.xml. Den skal have det indhold, der står mellem de næste to "stjerne-linjer":
<!-- Nu2Menu entry for Portable OpenOffice 2.02 PB -->
<NU2MENU>
<MENU ID="Programs">
<MITEM TYPE="ITEM" CMD="RUN" FUNC="@GetProgramDrive()\Programs\PortableOpenOffice\PortableOpenOfficeWriter.exe">OpenOffice.org 2.02</MITEM>
</MENU>
</NU2MENU>
5) Portable OpenOffice findes desværre kun i en engelsk udgave. Men man kan på følgende måde få mulighed for dansk stavekontrol og dansk orddeling (jeg forudsætter, at man i forvejen har installeret den "almindelige" OpenOffice.org på sin computer):
a) Find de fire filer da_DK.aff, da.DK.dic, hyph_da_DK.dic og README_da_DK.txt fra din "almindelige" OpenOffice-installation. Hos mig findes de i mappen
C:\Programmer\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo.
b) Kopier disse filer til mappen
C:\pebuilder3110a\plugin\PortableOpenOffice\files\openoffice\share\dict\ooo.
c) I mappen C:\pebuilder3110a\plugin\PortableOpenOffice\files\openoffice\share\dict\ooo findes der en fil ved navn dictionary.lst. Denne fil indeholder en fortegnelse over, hvilke ordbøger der skal loades. Åbn denne fil i Notesblok.
d) Sørg for at den kommer til at indeholde følgende to linjer:
DICT da DK da_DK
HYPH da DK hyph_da_DK
e) Gem filen.
6) Bemærk, at hvis Portable OpenOffice ikke selv finder ud af, at et dokument er på dansk, kan man foretage dansk stavekontrol på følgende måde:
Marker alt. Vælg derefter menuen Format>Character>fanebladet Font>Language. Vælg her Danish. Klik OK og vælg derefter menuen Tools>Spellcheck.
Bemærk også, at når Portable OpenOffice kører fra en CD, kan programindstillinger, man selv foretager, selvfølgelig ikke gemmes.
7) Til sidst en detalje, som jeg selv synes er ret vigtig. For at for få PE-Builder rednings-CD'en til at starte op med dansk tastaturlayout skal man gøre følgende:
a) Åbn filen C:\pebuilder3110a\plugin\keyboard\keyboard.inf i Notesblok og fjern semikolonnet helt til venstre i den nederste af følgende to linjer:
; Remove the semicolon at the beginning of the following line to set the default keyboard to: Danish
; 0x1, "Keyboard Layout\Preload", "1", "00000406"
Tip: OpenOffice på USB-stick og rednings-CD
Moderator: Lodahl
-