Grafik, rammer og billedtekst, hvordan knyttes det sammen ??

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Jakob

Grafik, rammer og billedtekst, hvordan knyttes det sammen ??

Post by Jakob »

Jeg er løbet ind i nogle problemer der er ved at drive mig til vanvid. Jeg bruger 1.1.4 til at skrive speciale i. Jeg har brug for at indsætte en del illustrationer. Jeg har gjort det ved at indsætte billedet, tilføjet billedtekst og derefter lavet en reference til den valgte teks/figurnumerering. Så lang så godt. Problemet er hvis jeg prøver at flytte rundt på de her billeder. Jeg synes det er møgbøvlet. Grafik og tekstramme følges ikke ad og der går generelt ged i det.

Derfor vil jeg høre om man ikke på en eller anden måde kan grupere en grafik og en tilhørende billedtekst sådan at det fungerer som en enhed ??

Jeg har prøvet men jeg kan ikke markere begge samtidig.....

Håber nogen har nogle gode rutiner i forbindelse med indsættelse af billeder i større dokumenter for jeg er ved at nå kanten :0)

Hygge

Jakob
finngl

Re:Grafik, rammer og billedtekst, hvordan knyttes det sammen

Post by finngl »

Jeg forstår ikke problemet. Når sætter billedtekst på grafik dannes der en ramme som indeholder både billedteksten og grafikken. Når man så flytter på rammen, flytter det hele da med...?

Finn
Guest

Post by Guest »

finngl wrote:Jeg forstår ikke problemet. Når sætter billedtekst på grafik dannes der en ramme som indeholder både billedteksten og grafikken. Når man så flytter på rammen, flytter det hele da med...?
Det gør det altså ikke for mig. Ved ikke hvordan jeg skal få det til at funge, men enten flytter jeg den bagved liggende tekstboks, ellers flytter jeg billedet. Jeg kan ikke tage fat i begge samtidig.

Venlig hilsen

Jakob
Guest

Post by Guest »

Det kan give problemer. Jeg leger med ver. 1.9.100 (2.0) og her kan det lade sig gøre at flytte selve billedet uden at rammen med teksten flytter med.
Men hvis du tager fat i tekstrammen, så flytes begge dele. Skulle du komme til at flytte billedet uden teksten, kan billedet flyttes tilbage og du kan igen flytte begge dele med tekstrammen.
mvh. Keld
Post Reply