MS Word kompabilitet (disk format)

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Lars Haugaard

MS Word kompabilitet (disk format)

Post by Lars Haugaard »

I vores tilfælde er det meget vigtigt, at kunne læse word dokumenter (.doc) samt gemme i samme format. Dette er begrundet i, at mange af vores kunder kun kan sende og modtage i MS word format.

Hvad er der af erfaringer om dette ?.
Vi taler om 'normal' anvendelse af tekstbehandling (hvis man ellers kan definere 'normal' anvendelse)
Lars Haugaard
Ejnar

Dokumenter til andre

Post by Ejnar »

Det går OK, men ikke altid perfekt, at arbejde med filer .doc format.

Noget helt andet er, at jeg helst ikke vil sende kunder breve i et format som .doc. Man kan nemt få usikkerhed mht. om der er tale om det orginale dokument. Jeg vil meget hellere lave en PDF-version, for den kommer man ikke af vanvare til at modificere, den kan umiddelbart laves med OpenOffice, og den kan læses helt uproblematisk på andre platforme end MS-Windows.
Vh
Ejnar
thj01

Re:MS Word kompabilitet (disk format)

Post by thj01 »

Jeg mindes en statsminister der kom lidt i klemme fordi der kunne læses i hans word fil at der havde været andre forfattere på end lige ham selv.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

thj01 wrote:Jeg mindes en statsminister der kom lidt i klemme fordi der kunne læses i hans word fil at der havde været andre forfattere på end lige ham selv.
Ja det var festligt, og man kunne også se registrerede ændringer i dokumentet, alt det der var skåret ud af lovninger.. det var helt ufatteligt pinligt.

Jeg håbede at det gav folk en idé om hvorfor man ikke lægger rå tekstbehandlingssdokumenter ud, amatørvane. Men, men, de stakkels brugere af Word har jo ikke en PDF export mulighed... det har vi dog i OOo, StarOffice og WordPerfect.
Vincentia

Re: MS Word kompabilitet (disk format)

Post by Vincentia »

Psykiatrien i Århus Amt har som standard sat OOO Writer op til at gemme i doc-format (Word 97), da vores udvekslingsformat for dokumenter er Word 97
Vores erfaringer er, at ved almindelig tekstbehandlingsdokumenter fungerer det fint. Men når man kommer ud i 'hjørnene' af Writer er der f.eks. følgende problemer når man gemmer i doc-fomat:
Pagestyles: Egne 'hjemmelavede' pagestyles forsvinder ved konvertering til doc-format
Flettekoder: Feltkoder i Writer omdannes til fast tekst ved konvertering til doc-format
Formler i tabeller: En formel i en tabel f.eks. sum omdannes til en fast værdi når du gemmer i doc-fomat.
Vi har testet OOO 1.9.m79 og konstateret at problemerne fortsat eksisterer.

Mvh. Vincentia

Lars Haugaard wrote:I vores tilfælde er det meget vigtigt, at kunne læse word dokumenter (.doc) samt gemme i samme format. Dette er begrundet i, at mange af vores kunder kun kan sende og modtage i MS word format.

Hvad er der af erfaringer om dette ?.
Vi taler om 'normal' anvendelse af tekstbehandling (hvis man ellers kan definere 'normal' anvendelse)
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

I oooforum.generelt, skrev Vincentia:
Vores erfaringer er, at ved almindelig tekstbehandlingsdokumenter
fungerer det fint. Men når man kommer ud i 'hjørnene' af Writer er
der f.eks. følgende problemer når man gemmer i doc-fomat:
Pagestyles: Egne 'hjemmelavede' pagestyles forsvinder ved konvertering
til doc-format
Flettekoder: Feltkoder i Writer omdannes til fast tekst ved
konvertering til doc-format
Formler i tabeller: En formel i en tabel f.eks. sum omdannes til en
fast værdi når du gemmer i doc-fomat.
Vi har testet OOO 1.9.m79 og konstateret at problemerne fortsat
eksisterer.
Jeg vil klart anbefale jer at i laver et minimalt dokument der kan
reproducere denne fejl og opretter det som et problem i OpenOffice's
bugzilla for den nyeste OOo 2-milestone. Det giver udviklerne noget nær
de bedste muligheder for at løse problemet.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:
http://forum.mozilladanmark.dk/ eller nntp://news.sslug.dk/mozilladanmark.*
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Læg i øvrigt mærke til at der er forskelle mellem de to programmer. Der er ikke sidetypografier i Word f.eks. og derfor kan de ikke konverteres.

Sidetypografierne - i det hele taget Writers professionelle brug af typografier - er årsagen til jeg som temmelig erfaren og ivrig tekstbehandlingsbruger foretrækker Writer.

Jeg ville aldrig til udveksling bruge forskellige tekstbehandlingsprogrammer, Lotus, WordPerfect, Word, Writer, WordStar... alt er dømt til fiasko når der skal konverteres dokumenter, det har aldrig virket 100% og kommer aldrig til det, heller ikke med et åbent filformat eller ej. Der vil altid være væsensforskelle og funtionelle forskelle, der ikke umiddelbart kan oversættes.

Hvad koderne angår så tier jeg, jeg kender ikke nok til det til at åbne munden, men hvad sidetypografier angår, så fungerer Word og Writer komplet forskelligt, og derfor kommer der næppe et fix der retter dette problem.

Det er helt vildt komplekse mekanismer der ligger bag den pæne facade på dokumentet, det sker næppe at tekstbehandlere bliver 100% kompatible.

Jeg selv skriver på et kæmpe dokument i Word XP (Writer er udelukket her) der bruger samme filformat som Word 2000 (som vi bruger på min arbejdsplads), og alene at skifte mellem Word 2000 og XP ved jeg af erfaring går galt... før eller senere.

Microsoft skriver selv på deres hjemmeside, at konvertering frem og tilbage VIL gå galt. Og det er vel at mærke kun mellem Word versioner.

JEG holder mig i forbindelse med dokumentudveksling til en tekstbehandler og helst samme version af denne.
Søren Thing Pedersen

Post by Søren Thing Pedersen »

Jesper Krogh wrote: Jeg vil klart anbefale jer at i laver et minimalt dokument der kan
reproducere denne fejl og opretter det som et problem i OpenOffice's
bugzilla for den nyeste OOo 2-milestone. Det giver udviklerne noget nær
de bedste muligheder for at løse problemet.
Vincentia (vn) har tidligere rapporteret ønskerne:
http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=24212
http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=30950
http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=34863

mvh
Søren
Post Reply