Opsætning til bogsider

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Jens Fup

Opsætning til bogsider

Post by Jens Fup »

Hej alle.

Hvorledes sætter man op så man får en højre side og en venstre side.
Det handler om at margin er forskellige alt afhængig af om det er venstre side eller højre side.
Det jeg søger er en "Ydermargin" og en "Indermargin".
PKO

Re: Opsætning til bogsider

Post by PKO »

Hej Jens,

Der findes en god https://www.youtube.com/watch?v=X2b12wQpik0, som viser hvordan dette gøres.
Jens Fup

Post by Jens Fup »

Den havde desværre ikke lige noget om det jeg skulle bruge.
Ellers tak!
PKO

Post by PKO »

Hej Jens,

Du skal tilrette dine marginer på henholdvis venstre og højre side, og bruge det videoen ellers viser for opsætning som du ønsker i dit dokument.

Så burde det fungere.
Jens Fup

Post by Jens Fup »

Hmm.

Sætter venstre til 1,50 og højre til 2,00 samt valgt indstillingen i Sidelayout til "Højre og Venstre". Ergo burde den vel lave det som ydre og inder, men det gør den ikke.
På side et er det rigtigt med på side to er det forkert = samme som side et. Jeg vil jo gerne ha' den største margin ind mod midten.
PKO

Post by PKO »

Hej,

Du skal rette i margen i opsætningen for henholdvis venstre og højre side og ikke de generelle marginer.

Du trykker F11 og finder sidestil eller hvad det bliver på din danske version (jeg har engelsk) via ikoner. Der finder du konfiguration for henholdvis venstre og højre.
Du venstreklikker for at redigere konfigurationen for eksempelvis venstre og under side skal du have muligheden for at sætte de værdier du gerne vil have. Det samme gentager du for højre side.
Jens Fup

Post by Jens Fup »

Det virker desværre ikke. Selv om jeg følger det du skriver til punkt og prikke, så hopper den fra den side man nu har valgt at sætte op tilbage til Standardtypografi. Så enten slår det ikke igennem eller også ændres alle sider til det samme.
Har i øvrigt opdateret til senest version.
PKO

Post by PKO »

Og du har sat venstre til at komme efter højre og højre til at komme efter venstre som i videoen?

Fordi det virker hos mig!.

Link til simpel fil med venstre og højre med forskellige marginer https://dl.dropboxusercontent.com/u/276 ... -right.odt
Jens Fup

Post by Jens Fup »

Ja det er lige nøjagtigt det jeg ønsker.
Vil forsøge igen i morgen, for det må kunne lykkes!
Jens Fup

Post by Jens Fup »

Så lykkes det :-D
Fulgte denne video https://www.youtube.com/watch?v=-CAJG2xDmto dog uden at indsætte manuelt side skift, da det ville ændre for meget på det jeg allerede har skrevet.

Tak for din uvurderlige hjælp PKO!
Post Reply