Open source lagt på is af kommuner

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Kaaredyret

Open source lagt på is af kommuner

Post by Kaaredyret »

http://www.comon.dk/index.php/news/show ... U9MTE0NDQ=

Nu har München fået meget af opmærksomheden omkring muligheder for open source software, så hvorfor ikke lige denne artikel hvor man kan tage temperaturen på situationen i DK. Kommunerne er i hvert fald lunkne endnu (og de repræsenterer altså et meget interessant segment af mulige kunder, der er mange ansatte!).

Vi ville jo gerne give dem OpenOffice.org på maskinen! :-) Jeg tror dog at manglen på et groupwareprogramsom Outlook også afgør kampen inden den er kommet i gang.
Jesper Krogh

Re:Open source lagt på is af kommuner

Post by Jesper Krogh »

Mht groupware program.

Så vil thunderbird(på imap) med sunbird-plugin kunne løse groupware problemet for over 80% af dem der bruger outlook.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Der er jeg nu uenig. Jeg har brugt Outlook prof. i en virksomhed med 14.000 ansatte og nu i en anden og endnu mere seriøst. DER ville Thunderbird altså end ikke komme forbi første syn.

Hvad der rører sig bag opengroupware.org og det projekt som Sun kører er mere interessant og langt mere gennemført. Suns GLOW blev vist i øvrigt hevet ind i den kommercielle udviklingsfond for en tid for at få tempo på udviklingen (mit brok over tempoet openoffice udvikles under synes jeg holder vand, når de selv må trykke på pedalen).

Hehe, sorry Jesper, jeg reagerer altid med et lille hop når thunderbird nævnes. Jeg bruger det til dels med stor tilfredshed privat, men de krav jeg har mødt i erhvervslivet er nu blot ekstremt store. Jeg glæder mig i øvrigt til at nogen laver et program a'la Outlook der er lidt mere festlit og nemt i brug.

Men du har nok ret i at mange kan bruge den nævnte løsning, 80% er jeg blot ikke enig i.

Anyway, håber på at Sun får lavet noget guf ud af Glow. Vigtigere end hvad alternativerne kan er at de kan integreres, arbejder med hinanden, ligner hinanden. Og så ville det være smukt hvis OpenOffice brugerne får Glow med også, ikke bare de der bruger StarOffice!

God weekend :)
thj01

Post by thj01 »

I kan ikke finde et nyt program der er lissom Outlook - Vi skal bort fra den terminologi at det skal ligne MS-produktet.

Vi skal have et produkt der er simplere, hurtigere, bedre
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

Vi skal bare ikke have (endnu et) monotolistisk program som Outlook.. der er ikke noget argument for ikke at dele kalenderdelen fra mail-delen sådan som det er gjort i Sunbird/thunderbird. Udveksling af mødeindkaldelser, etc. kan sagtens klares via iCal-formatet og mime-systemet i mails på en måde så der bliver 100% valgfrihed mht applikation for slutbrugeren.

Dette er vejen frem, ligesom det har været med POP3,IMAP, etc. etc. etc.

Nu er det jo også de færreste virksomheder der har brug for kalenderdeling mellem 14.000 mennesker.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

I min nuværende virksomhed er vi nede på 400, men I kan stadig ikke se bort fra at der er nogle behov der skal stilles. Så hvad vi skal finde skal ikke nødvendigvis ligne Outlook, men det skal kunne omtrent det samme.

Outlook formidler sine funktioner rimeligt skidt, men jeg ser ikke hvorfor maildelen skal adskilles. Vi bruger Outlook rimeligt fornuftigt til det hele, og jeg synes faktisk ret godt om integrationen, der kun er logisk.

Hvis programmet laves til OpenOffice er jeg ret sikker på at det med åbne standarder, og jeg gider ikke bruge et sekund på skræk om at et nyt monopolitisk program er på vej, slet ikke når jeg ved hvordan Sun ser på den sag, og når jeg ved at de arbejder sammen med opengroupware.org!

Det kan være et OpenOffice ikke komme ud i så mange store virksomheder med 14.000 ansatte, men der skal tænkes stort når man laver en løsning til StarOffice/OpenOffice. Det skal kunne bruges af store som små, og i det her tilfælde hvor tråden tager udgangspunkt i kommuner og det offentlige, så er vi ude i halvstore administrationer. Skalér selv op til større udenlandske dimensioner.

Der skal simpelthen noget tæske-hamrende-velfungerende på bordet før at openoffice finder den vej, og det er det der er meningen med Glow. OpenOffice vinder kun de små bitte slag mod MS Office uden sin egen meget seriøst og ambitiøst udviklede groupware komponent.
Post Reply