Standarder eller standarter

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
cykelsmeden

Standarder eller standarter

Post by cykelsmeden »

Jeg ser [meget] ofte tekster hvor man skriver om forskellige standarter.
Jeg ved godt at både standart og standard er korrekte danske ord, men det første er i betydningen fane/flagstander. Det er imho så sjældent brugt idag, at stavekontrolden burde fange den, og i det mindste give en advarsel (bølgelinie) ?

finn
--
Linux er som en TeePee:
no Gates, no Windows and a working Apache inside
esbe0184
Site Admin

Re: Standarder eller standarter

Post by esbe0184 »

cykelsmeden wrote:Jeg ser [meget] ofte tekster hvor man skriver om forskellige standarter.
Jeg ved godt at både standart og standard er korrekte danske ord, men det første er i betydningen fane/flagstander. Det er imho så sjældent brugt idag, at stavekontrolden burde fange den, og i det mindste give en advarsel (bølgelinie) ?
:!: Jeg vil forsøge at forfatte en regel i den kommende grammatikkontrol, der adressere denne forveksling.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
cykelsmeden

Post by cykelsmeden »

esbe0184 wrote:
cykelsmeden wrote:Jeg ser [meget] ofte tekster hvor man skriver om forskellige standarter.
:!: Jeg vil forsøge at forfatte en regel i den kommende grammatikkontrol, der adressere denne forveksling.
Herligt, så ramte jeg åbenbart den rette gruppe :D

Et andet problem jeg ser oftere og oftere, og som piner mig, er det stigende tab af sammensatte ord [navneord]. Er det ikke en opgave som naturligt mere hører til i grammatikmodulet end stavekontrollen?
--
Linux er som en TeePee:
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

cykelsmeden wrote:Et andet problem jeg ser oftere og oftere, og som piner mig, er det stigende tab af sammensatte ord [navneord]. Er det ikke en opgave som naturligt mere hører til i grammatikmodulet end stavekontrollen?
Først og fremmes er det vigtig at ordbogen understøtter de sammensatte ord. En af de tungtvejende grunde til at vi i sin tid startede Stavekontrolden, var at den tidligere stavekontrolsordbog DSDO havde gevaldige problemer med sammensatte ord.

Jeg har selv været ved at lege lidt med tanken i grammatikkontrollen.
hus båd -> hus' båd el. hus, båd el. husbåd (To navneord efter hinanden)

Dog har jeg ikke helt fået styr på undtagelserne, hvor 2 navneord kan stå efter hinanden:
buskrydder benzin
bid mad
kop mel

Input er velkommende! Tankegangen skal være 2 tilfældige navneord efter hinanden i en hvilken som helst sætning, hvornår skal de ikke sammensættes?
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
cykelsmeden

Post by cykelsmeden »

esbe0184 wrote:
esbe0184 wrote:
Input er velkommende! Tankegangen skal være 2 tilfældige navneord efter hinanden i en hvilken som helst sætning, hvornår skal de ikke sammensættes?
Jeg tror faktisk det kan blive ret komplekst, men dermed et fortræffeligt redskab.

Bare dette lille eksempel fra barnebarnets (4'kl) danskbog om emnet:
-
bro lampe mur finger klud
vej kørsel avler medalje have
tid mærke salat lås mønt
smed ske køje træ sofa
saft måge skud tryk orm
-
Alle normale navneord, men langtfra alle kan sættes sammen!
Jeg tror ikke at man undgår en kæmpe undtagelsesliste

finn
--
Linux er som en TeePee:
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

cykelsmeden wrote:Jeg tror faktisk det kan blive ret komplekst, men dermed et fortræffeligt redskab.

Bare dette lille eksempel fra barnebarnets (4'kl) danskbog om emnet:
-
bro lampe mur finger klud
vej kørsel avler medalje have
tid mærke salat lås mønt
smed ske køje træ sofa
saft måge skud tryk orm
-
Alle normale navneord, men langtfra alle kan sættes sammen!
Jeg tror ikke at man undgår en kæmpe undtagelsesliste
Som udgangspunkt kan alt ovenstående sammensættes, selv om stavekontrollen komme til korte!

Her er hvad stavekonsollen kan klare i dag, men det skal nok blive bedre:
  • brolampemurfingerklud
    vejkørselsavlermedalje have
    tidsmærkesalat låsemønt
    smedeskekøje træsofa
    saft mågeskud trykorm
Jeg prøver lige med nogle rigtige sætninger, da grammatikkontrollen også kan bruge de forgående, samt de efterfølgende ord
  • :D Jeg vil gerne se på en kop mel!
    :( Jeg vil gerne se på en køje sofa!
Her adskiller en kop mel sig fra en køje sofa, ved at enten er det en køjesofa ellers er det en køje og/eller en sofa, hvor en kop mel er en rigtig sætning som den står.

Så har man to eller flere navneord efter hinanden, vil de for det meste skulle have ejefald på det/de første ord, skilles med ",", "og", "eller", eller sammensætte. Nogle af undtagelserne er så beholder (kop, spand), drivmidler (benzin, el) og måleenheder (meter, krone), så mangler jeg bare at finde ud af om det er vejen at gå, og dernæst få afprøvet reglerne på en r**fuld blandet tekst.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
cykelsmeden

Post by cykelsmeden »

esbe0184 wrote:Jeg prøver lige med nogle rigtige sætninger, da grammatikkontrollen også kan bruge de forgående, samt de efterfølgende ord
  • :D Jeg vil gerne se på en kop mel!
    :( Jeg vil gerne se på en køje sofa!
Her adskiller en kop mel sig fra en køje sofa, ved at enten er det en køjesofa ellers er det en køje og/eller en sofa, hvor en kop mel er en rigtig sætning som den står.

Så har man to eller flere navneord efter hinanden, vil de for det meste skulle have ejefald på det/de første ord, skilles med ",", "og", "eller", eller sammensætte. Nogle af undtagelserne er så beholder (kop, spand), drivmidler (benzin, el) og måleenheder (meter, krone), så mangler jeg bare at finde ud af om det er vejen at gå, og dernæst få afprøvet reglerne på en r**fuld blandet tekst.
Er en af reglerne ikke svjh. om det sammensatte ord kan bøjes?
en køjesofa - køjesofaen
en kop mel - kop -------
en kilometer - kilometeren

finn
--
Linux er som en TeePee:
Post Reply