Stavekontrolden, problemer med zip (på mac)

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
draco

Stavekontrolden, problemer med zip (på mac)

Post by draco »

Jeg skulle prøve stavekontrolden's ordbog, men denne vil ikke lade sig åbne på Mac, da den er i PC Zip archive som Stuffit Expander ikke kan åbne.

Så enten skal den zippes i et alm. zip format ellers skal der gøres opmærksomt på hvilket program til mac som skal bruge til at åbne den med (Winzip findes ikke til mac, men Stuffit expander er alternativet, som ikke kan åbne den)
esbe0184
Site Admin

Re: Stavekontrolden, problemer med zip (på mac)

Post by esbe0184 »

draco wrote:Jeg skulle prøve stavekontrolden's ordbog, men denne vil ikke lade sig åbne på Mac, da den er i PC Zip archive som Stuffit Expander ikke kan åbne.

Så enten skal den zippes i et alm. zip format ellers skal der gøres opmærksomt på hvilket program til mac som skal bruge til at åbne den med (Winzip findes ikke til mac, men Stuffit expander er alternativet, som ikke kan åbne den)
Når du vil installere ordbogen bruger du da, File -> Wizards -> Install new dictionaries… eller vil du lægge den på plads manuelt?

Nu har jeg ikke Mac jeg kan teste på, men da odf-filer er zip-komprimeret, burde OpenOffice.org kunne pakke zip-filer ud. Forskriften for distribusion af ordbog, ordeling- og synonymordbog, foreskriver en zip-fil med nogle bestemte filer.

Et relevant link:
http://neowiki.neooffice.org/index.php/ ... Spellcheck

Hvis Wizards eller på dansk Guider eksister i Mac udgaven, vil du da prøve at køre den der igennem, for naturligvis skal vi også have det til at fungere på Mac.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
draco

Post by draco »

Den File -> guides -> installere fler ordbøger også bruge den online, virker ikke (og har aldig oplevet at den gjorde!) derfor lægger jeg dem altid manuelt ind (hente ordbogen, og lægger filerne manuel ind i dict mappen), men har ikke kunnet finde en på da.spelling.org som virkede med OO (de er ikke i det korrekte format, prøvede de 3 forskellige aspell, ispell og den sidste), så derfor ville jeg prøve stavekontrolden's men kunne ikke åbne zip filen.

jeg prøvede så nu at lave en offline installation igennem "installer flere ordbøger) og det lader til den kunne åbne zip filen.

Synes bare det er underligt at jeg ikke kunne åbne zip filen og gøre som normalt (det er første gang jeg har oplevet at Stuffit Expander ikke har kunnet åbne en zip fil)

Men tak for hjælpen!
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

draco wrote:Jeg prøvede så nu at lave en offline installation igennem "installer flere ordbøger) og det lader til den kunne åbne zip filen.

Synes bare det er underligt at jeg ikke kunne åbne zip filen og gøre som normalt (det er første gang jeg har oplevet at Stuffit Expander ikke har kunnet åbne en zip fil)

Men tak for hjælpen!
Vi har ændret lidt ved zip filen!

Vil du prøve at downloade den fra Stavekontrolden og se om du nu kan pakke den ud med Stuffit Expander?

Og ellers er jeg da glad for at jeg kunne hjælpe.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
draco

Post by draco »

esbe0184 wrote:
draco wrote:Jeg prøvede så nu at lave en offline installation igennem "installer flere ordbøger) og det lader til den kunne åbne zip filen.

Men tak for hjælpen!
Vi har ændret lidt ved zip filen!

Vil du prøve at downloade den fra Stavekontrolden og se om du nu kan pakke den ud med Stuffit Expander?

Og ellers er jeg da glad for at jeg kunne hjælpe.
Nu kan jeg åbne Zip filen igennem Stuffit og de 2 Zip der bliver unzippet..

Ved godt det er en "besværlig" måde jeg normalt gør det (udpakker og selv smider dem i korrekt mappe), end at lavde OO selvklare det.. men blev bare forundret at Stuffit ikke engang kunne (og den tager faktisk alt)..

Men tak, den zip fil virker nu (på min måde) 8)

Men er der flere "ting/filer" i vil have kontrolleret på Mac, så skriv endelig
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

draco wrote:Men er der flere "ting/filer" i vil have kontrolleret på Mac, så skriv endelig
Der skal der også lige lyde et tak her fra, og det kan da være vi tagere dig op dit tilbud hvis der bliver et eller andet.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

draco wrote:Men er der flere "ting/filer" i vil have kontrolleret på Mac, så skriv endelig
Du må gerne sende mig en e-mail, jeg har nogle tekstfiler jeg gerne vil have testet på en Mac.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
draco

Post by draco »

Kunne du bruge de screenshots?
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

draco wrote:Kunne du bruge de screenshots?
Ja, vi er gået videre, og prøver med utf-8, som også var det format der klarede sig bedst på Mac.
Pt. er den daglige build, lidt ustabil, da der arbejdes med at få konverteret filer, og tilpasset træk og licensregler, men når vi nærmer os noget vi er tilfredse med vil jeg nok bede dig om at teste noget igen!
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
draco

Post by draco »

OK, men du har du min mail, til når den tid kommer ;)

Btw.. er faktisk komme itvivl om hvilken version af OOO jeg har, skal det testet på den nyeste eller bare en 2.x?
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

draco wrote:OK, men du har du min mail, til når den tid kommer ;)
Du er allerede røget i mit adressekatotek, med en note som Mac-bruger.
Btw.. er faktisk komme itvivl om hvilken version af OOO jeg har, skal det testet på den nyeste eller bare en 2.x?
Det er ikke så afgørende, dog vil der være enkelte ting der kræver 2.0.3 eller nyer. OpenOffice.org 2.0.3 blev frigivet 29. juni 2006.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
Post Reply