Procedure - OOo.writer og OOo.calc. - vidt forskellig.

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Redaktør: Lodahl

Besvar
Berndt
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. nov 2006 00:57
Geografisk sted: Sjælland

Procedure - OOo.writer og OOo.calc. - vidt forskellig.

Indlæg af Berndt » 10. dec 2013 18:50

Jeg fik for et par måneder siden hjælp til at gemme mine kopier af skrivebeskyttede regneark. Det fungerede i nogle uger, men nu er den gal igen.
Hvorfor lander OOo.writer og Ooo.calc. dokumenter ikke bare det samme sted = under ”Dokumenter” , hvor man så kan tage stilling til, hvad der videre skal ske?

Når jeg har afsluttet et dokument i OOo.Writer og tastet "Gem som" kan jeg efterfølgende finde det færdige dokument under "Dokumenter" (separat neden for diverse oprettede mapper), og derefter evt. sende det i en e-mail som vedhæftet fil.

Med OOo.calc. har jeg problemer -> Når jeg modtager et regneark med en tekst, der skal rettes, er det jo skrivebeskyttet. Jeg må nu (igen) starte med at kopiere dokumentet, taste "Gem som" og derefter gå ind i OOo.calc.-programmet -> vælge "Filer" (øverst t.v.) -> vælge "Seneste dokumenter" -> vælge det ønskede dokument i oversigten, hvorefter jeg endelig kan gå i gang med korrekturlæsningen.
Når jeg er færdig, klikker jeg på "Gem", hvorefter det igen "forsvinder" i systemet.

Jeg skal så vælge ”Filer” → ”Seneste dokumenter” → Pege på det relevante dokument -> vælge ”Filer” igen → klikke på ”Send” → vælge:-> ”Dokument som e-mail”. Derefter kan det endelig sendes i en e-mail som vedhæftet fil.

Hvorfor er det så bøvlet hos mig? - Og hvorfor er proceduren med writer og calc. så forskellig?

På forhånd tak for svar.
Berndt

PKO
Indlæg: 253
Tilmeldt: 17. mar 2009 14:24

Indlæg af PKO » 10. dec 2013 19:55

Hej Berndt,

Dine arbejdsgange ser forkerte ud.

Når du modtager et dokument gennem din mailklient er dokumentet skrivebeskyttet. Det er fordi, du ikke kan opdatere dokumentet i din mailklient.

Hvis du bruger gem som, kan du vælge, hvor du vil gemme dine dokumenter. Når du har gemt dit dokument skulle du kunne redigere i dette og det bør ikke længere være skrivebeskyttet. Så der er ingen grund til at kopiere noget.

Desuden kan du sende dokumenter direkte fra programmet ved at bruge Filer -> Send -> vælg format du ønsker at anvende.

En anden gang, når du beskriver dine problemer, må du meget gerne oplyse styresystem samt version af Libreoffice eller Open Office.

Berndt
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. nov 2006 00:57
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Berndt » 15. dec 2013 16:55

Hej PKO.

Jeg prøver lige en gang til. Du siger:
Dine arbejdsgange ser forkerte ud.
Min korrespondance vedr. korrekturlæsning består af en e-mail (”følgeskrivelse”), hvori jeg forklarer forskellige ting, som der ikke altid er plads til i korrekturen, der jo er modtaget som OOo.calc.
Den nævnte e-mail forbereder jeg som kladde i OOo.writer. (Idet de enkelte bemærkninger indføjes i flere tempi gennem nogle dage). Hver gang jeg gemmer det skrevne, havner det som nævnt automatisk under "Dokumenter" (separat, neden for diverse oprettede mapper). Der henter jeg det frem for hver gang der er tilføjelser til teksten i den kommende e-mail. (Til sidst kopieres den færdige tekst over i e-mailen).

Men med regnearket (OOo.calc - der altså senere bliver en vedhæftet fil) - er det anderledes. Jeg er flere dage om at læse korrektur på teksten skrevet i OOo.calc. - Hver gang jeg gemmer dokumentet (Filtype: ODF-regneark (ods.(*.ods) ”forsvinder” det bare automatisk.

Som nævnt ovenfor må jeg bagefter gå ind i OOo.calc.-programmet -> vælge "Filer" (øverst t.v.) -> vælge "Seneste dokumenter" -> vælge det ønskede dokument i oversigten (står altid øverst), hvorefter jeg endelig kan åbne dokumentet og fortsætte korrekturlæsningen.
Når jeg er færdig for den dag, klikker jeg på "Gem", hvorefter det igen automatisk "forsvinder" i systemet.

Der er selvfølgelig noget, der kan forenkle proceduren, men jeg er ikke helt klar over, hvorfor writer og calc. ikke begge automatisk havner separat under mine mapper i ”Dokumenter”, når jeg klikker ”Gem”. Hvordan kan jeg få det til at virke?

Jeg bruger Windows Vista, Home Premium – OOo.3.

På forhånd tak.
Berndt

PKO
Indlæg: 253
Tilmeldt: 17. mar 2009 14:24

Indlæg af PKO » 15. dec 2013 19:48

Hej Berndt,

Kan du ikke se, hvor dit regneark er gemt?

Du modtager via email et regneark.
Hvordan gemmer du dette, så du kan redigere det? Beskriv i detaljer.
Hvad mener du her
Jeg må nu (igen) starte med at kopiere dokumentet, taste "Gem som"
. Jeg forstår ikke, hvorfor du skal kopiere. Hvilken mailklient bruger du?

Hvis du danner et nyt regneark og gemmer dette, hvor er det så gemt?

Berndt
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. nov 2006 00:57
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Berndt » 16. dec 2013 00:22

Hej igen.
”Kan du ikke se, hvor dit regneark er gemt?”
-> Når det modtagne skrivebeskyttede regneark skal gemmes som, står der: Filtype ODF-regneark (ods.)(*.ods). - Derefter forsvinder det og må som sagt findes ved at gå ind i OOo.calc.-programmet -> vælge "Filer" (øverst t.v.) -> vælge "Seneste dokumenter" -> vælge det ønskede dokument i oversigten (står altid øverst), hvorefter jeg endelig kan gå i gang med korrekturlæsningen.
Hvis du danner et nyt regneark og gemmer dette, hvor er det så gemt?
Jeg tror, du er ved at løse gåden for mig:
Jeg har lige prøvet selv at oprette et regneark og gemt det som – og det lander fint (!) i ”Dokumenter” lige neden under min kladde i Writer (= den e-mail, der senere skal sendes retur som følgebrev til filen med min korrektur i Ooo.calc.
D.v.s. når jeg selv danner et regneark og gemmer det, fungerer det hele fint. Jeg kan uden videre finde det under ”Dokumenter” (og evt. gemme det i en af mapperne ovenover).
Hvorfor forsvinder det for mig, når jeg modtager det som vedh. fil gennem @gmail.com) og derefter gemmer det (ligeledes ODF-regneark (ods.)(*.ods)

Glem mit udtryk: kopiere. Jeg mener: Når jeg modtager et regneark, klikker jeg gem som – Når jeg så henter regnearket frem, opfatter jeg det som en kopi, hvorpå mine rettelser tilføjes,-- osv.

Mon du dermed kan løse mit problem? - På forhånd tak for svar.
Berndt

kkn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. mar 2004 15:01

Indlæg af kkn » 16. dec 2013 01:09

(med fare for at jeg har misforstået alt)

Når du downloader filen fra gmail, lægger den sig i den mappe, som din browser er sat op til at gemme hentede filer i.

Kunne hedde: overførelser - hentede filer eller noget andet.

Derfra kan du flytte den til dokument-mappen

Berndt
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. nov 2006 00:57
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Berndt » 16. dec 2013 12:49

Hej kkn.

Jeg har jo ikke problemer med at åbne den vedhæftede (skrivebeskyttede) fil.
Men når jeg skal gemme den (= ODF-regneark (ods.)(*.ods)) lægger den sig ikke i "Dokumenter". Jeg skal en omvej som beskrevet ovenfor for at få adgang til regnearket igen (som nu ikke er skrivebeskyttet). Men i 6 uger har det virket uden problemer. Hvad er mon blevet ændret?

Men jeg har nu prøvet i "Gem som" at klikke ned og vælge næste linie på rullegardinet: ODF-regnearkskabelon (.ots)(*.ots).
Derefter dukker regnearket op i "Dokumenter" ligesom et dokument i Writer. Kan jeg så bare arkivere regnearket (.ots) på den måde - og hente det frem, til det efterhånden er færdigredigeret?

Jeg forstår faktisk ikke, hvordan OOo.writer og OOo,calc. skal håndteres, eller hvordan det overhovedet fungerer. :?
Berndt

PKO
Indlæg: 253
Tilmeldt: 17. mar 2009 14:24

Indlæg af PKO » 16. dec 2013 13:11

Hej Berndt,

Hvilken klient bruger du til at modtage mails med?

Det er egentligt ret simpelt.

Når du modtager et dokument, vil dit program som standard forsøge at gemme dokumentet i den samme mappe ved brug af 'Gem som', som det originale dokument befinder sig. Det kunne tyde på. at dit system tillader, at du gemmer i din mailklients mappe. Og det er derfor, det forsvinder for dig.
Du bør aktivt vælge din dokumentmappe, når du bruger 'Gem som'.

Når du gemmer et nyt dokument vil det standard foreslå din standardmappe, som du har sat op i dine indstillinger i Ooo.

Du skal kun bruge ots, hvis du vil gemme som en skabelon.

Berndt
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. nov 2006 00:57
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Berndt » 18. dec 2013 00:10

Hej igen.

Jeg bruger gmail.com.

Jeg har nu prøvet at gå ind i Funktioner - Indstill. - Indlæs/Gem - Generelt - Gem altid som - > og derefter klikket OK (faktisk uden at ændre noget i skemaet). Så åbnede jeg en netop modt. mail med vedh. fil (regneark) - og som forsøg 3 tidligere mails med vedh. fil og klikkede Gem som.
Jeg ved ikke hvad det skyldes, men i alle forsøgene blev regnearkene, der indgik i testen, placeret i "Dokumenter", hvor jeg så kunne hente dem frem, som jeg gerne ville.

Jeg tror ikke, jeg kommer til at forstå teknikken, men i det mindste er der ikke noget, der er gået tabt. Nu må jeg så se, om det fortsætter med at fungere.

I skal have tak for jeres vejledninger.
Berndt

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 4 gæster