Indsættelse af jpg-filer med Indsæt - Billeder - Fra fil

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Redaktører: Lodahl, Ejnar

Besvar
PKO

Indsættelse af jpg-filer med Indsæt - Billeder - Fra fil

Indlæg af PKO » 26. aug 2009 17:27

Hej alle,

Jeg har problem med indsættelse af grafik. På den computer hvor dokumentet er oprettet er alt o.k.

Ved fremsendelse med e-post som .doc og åbning med Writer præsenteres tomme pladsholdere. Ved fremsendelse som .odt vil der i pladsholderne være henvisning til en fil.

Hvordan tvinges Writer til at indeholde grafikke i selve dokumentet og ikke som separate filer?

Version af Writer 3.1

Ser ud til at ved indsætning fra en fil c:\test doc\a.jpg vil grafikken ikke komme med i dokumentet. Derimod vil c:\testdoc\a.jpg komme med.

Ser ud til at være en fejl i Writer med blanktegn i stien! Bør rettes.

esbe0184
Site Admin
Geografisk sted: 6950 Ringkøbing
Kontakt:

Re: Indsættelse af jpg-filer med Indsæt - Billeder - Fra fil

Indlæg af esbe0184 » 26. aug 2009 19:09

PKO skrev:Hvordan tvinges Writer til at indeholde grafikke i selve dokumentet og ikke som separate filer?
Når du indsæter billede i Indsæt -> Billede -> Fra fil, skal du fjerne hakket i Kæde.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg

PKO

Indlæg af PKO » 26. aug 2009 21:15

Hej,

Tak for hjælpen.

Findes der eventuelt også en metode for at opdatere et helt dokument fra kæde til indeholdt i dokumentet.

esbe0184
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af esbe0184 » 26. aug 2009 22:20

PKO skrev:Findes der eventuelt også en metode for at opdatere et helt dokument fra kæde til indeholdt i dokumentet.
Ja, du får en til at kigge lidt rundt i brugergrænsefladen :-)
Men ja, Rediger -> Kæder -> knap Bryd kæde
Med venlig hilsen

Esben Aaberg

PKO

Indlæg af PKO » 27. aug 2009 12:35

Hej,

Tak for hjælpen og indsatsen!

Disse muligheder er ikke omtalt i hjælpen til Open Office og det var måske en ide at det blev gjort.

esbe0184
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af esbe0184 » 28. aug 2009 16:14

PKO skrev:Disse muligheder er ikke omtalt i hjælpen til Open Office og det var måske en ide at det blev gjort.
Det er kort nævnt i hjælpen i afsnittet "Generel ordliste", men nok svært at finde hvis man på forhånd ikke ved hvad man leder efter...
Kommandoen Kæder findes i menuen Rediger. Kommandoen kan kun aktiveres, når det aktuelle dokument indeholder mindst én kæde. Når du indsætter et objekt som for eksempel grafik, kan du enten kopiere det direkte ind i dokumentet eller indsætte det som en kæde.
Når et objekt bliver indsat direkte i et dokument, forøges dokumentets størrelse (mindst) med antallet af bytes i objektet. Du kan gemme dokumentet og åbne det på en anden computer, og det indsatte objekt vil stadig have den samme placering i dokumentet.
Hvis du indsætter objektet som en kæde, bliver kun en henvisning til filens navn indsat. Dokumentets filstørrelse forøges kun med sti- og filhenvisningen. Hvis du åbner dit dokument på en anden computer, skal den kædede fil være i præcis den same position som givet af henvisningen, for at objektet i dokumentet vises.
Brug Rediger - Kæder for at se hvilke filer der er indsat som kæder. Kæderne kan fjernes, hvis det er påkrævet. Dette vil bryde kæden og indsætte objektet direkte.
I min version 3.0.1 af OpenOffice.org, er der også en oversættelses fejl i underoverskriften som fejlagtig heder Hyperlink og ikke kæder!
Men den vil jeg prøve at forfølge for at se om den også er i nyere udgaver.
edit: Hyperlink er nu ændret til Kæder i oversættelses værktøjet, så det skulle blive rettet i OpenOffice.org 3.2.0.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg

caspertot
Geografisk sted: Danmark

Grafik kan ikke vises

Indlæg af caspertot » 30. okt 2013 13:47

Hej

Jeg har et problem i en writer fil, hvor jeg har indsat en stor tabel. I tabellen vil jeg gerne indsætte billeder.

Dette går godt i ca. halvdelen af gangene, mens der ved ca. halvdelen af de indsatte billeder fremkommer et: grafik kan ikke vises!

Min laptop har installeret 3.4.1 og Windows 7.

Er der nogen der kan hjælpe?
Mvh Casper

erum
Geografisk sted: Andorra
Kontakt:

Indlæg af erum » 16. dec 2013 12:08

Jeg mener også at have hørt at det kan være tricky, men har du prøvet med deres egen vejledning? Installing Alfresco Community using the setup wizards.

Besvar