Datering

Brugerhjælp og support til makroer i LibreOffice Basic

Moderators: Lodahl, LarsBrandi

Post Reply
Normann Louis Olsen

Datering

Post by Normann Louis Olsen » Mon Nov 03, 2008 18:00

Jeg vil gerne kunne datere et dokument,

eller mere generelt:

Jeg vil gerne kunne skrive dags dato hvor som helst i et Ooo dokument, og vel at mærke med en enkelt tastesekvens fx Ctrl + F3.

Det er nærliggende at forsøge med en makro, og det har jeg også gjort.

Det går fint lige indtil jeg skal definere en tastesekvens.

Jeg kan altså godt få makrofunktionen til at fungere, men den forudsætter at jeg går ind i Funktioner>Makroer>Udfør makro>o.sv. Det tager altså mindst lige så lang tid som at bruge Indsæt>Felter>Andre o.s.v. (blandt andet fordi jeg ikke ønsker at bruge Ooos default datoformat).

Altså: Kan jeg definere en tastesekvens som resulterer i en (rap) datoangivelse i mit dokument?

Jeg bruger Ooo 3.
Med venlig hilsen
Louis

Jens S

Post by Jens S » Mon Nov 03, 2008 23:21

Hvis du vil tildele din makro en genvej, skal du vælge Funktioner - Tilpas - Tastatur, og under Kategori finde OpenOffice.org-makro - user - Din makro. Der vises nu et navn i feltet Funktion, som du markerer. Herefter går du op til Gernvejstaster og scroller ned til f.eks. Ctrl+F5, trykker på knappen Modificer og afslutter med OK.

Hver gang du bruger tastekombinationen Ctr+F5 indsættes nu datoen.

Skulle dette ikke virke tilfredstillende kan jeg anbefale at hente en extension der hedder DateTime2.oxt. Her kan du selv bestemme hvordan datoen skal vises f.eks. 2008-11-03, 11-03-2008 eller 03-11-2008. Du tildeler tastatur-genvej på samme måde som ovenfor.

mvh
Jens

Normann Louis Olsen

Post by Normann Louis Olsen » Tue Nov 04, 2008 8:14

Tak.
Jeg glæder mig til at prøve.
Med venlig hilsen
Louis

Normann Louis Olsen

Post by Normann Louis Olsen » Wed Nov 05, 2008 7:59

Det virker og det går tilmed hurtigt at få resultatet frem, også med tasterne, når makroen bruges i et dokument, som "kender" datoformatet.

Men hvis jeg uden videre bruger makroen i et nyt dokument svarer den med datoens talværdi (lige nu 39757,33).

Kan det problem mon afhjælpes?

P.S Tak for tippet om extention, det kigger jeg nærmere på.
Med venlig hilsen
Louis

Jens S

Post by Jens S » Wed Nov 05, 2008 10:40

Men hvis jeg uden videre bruger makroen i et nyt dokument svarer den med datoens talværdi (lige nu 39757,33)
Det var også det jeg nåede frem til. Du kan selvfølgelig rette ved at indsætte ekstra kode i din makro, men det er lettere at bruge den færdige kode fra den extension jeg har foreslået.

mvh
Jens

Post Reply